Wednesday, December 12, 2007

Menggalakkan Anak Berjemaah


Saya masih teringat lagi buku teks kalau tak salah saya masa saya darjah dua. Ada bab mana ek dia mcm sorg bapa suruh anak2 dia patahkan sebatang lidi. Dan lidi tu mudah aje dipatahkan. Kemudian, dia suruh pulak anak-anak dia patahkan secekak lidi dan ternyata susah untuk dipatahkan.

Jadi, utk kesimpulannya, kalau kita ramai susah lah untuk dirobohkan tapi kalau kita berseorangan senang la pulak kita nak dijatuhkan. Dan satu lagi cuba kalau beramai2 mematahkan lidi yang secekak tu adalah lebih mudah. Maka di sini pengajarannya pulak kalau kita bekerjasama maka benda yang susah akan menjadi lebih mudah.

Satu lagi gambaran mudah untuk menggambarkan kelebihan berjemaah adalah segerombolan kambing yang sedang meragut rumput. Tiba-tiba seekor dari kambing-kambing tu tersisih dari grup yang lain. Maka serigala yang telah lama menanti pun akan mendapat peluangnya di masa itu.

Jadi, bagi mengelakkan kita tersesat jalan dalam menentukan arah kehidupan, berjemaahlah. Berjemaah tidak dalam beribadah sahaja malah apa sahaja aktiviti harian perlu dilakukan secara berjemaah. Bahasa yang lebih biasa digunakan adalah bekerjasama.

Sebenarnya, perkara yang lebih penting di sini adalah perasaan kasih sayang sesama ahli keluarga. Itu adalah perkara yang tidak kurang pentingnya. Semangat kekitaan yang kuat ini akan membuatkan ahli keluarga saling jaga menjaga antara satu sama lain.

Sabda Rasulullah SAW : “Pertolongan dan rahmat ALLAH bersama dengan orang yang berjemaah”. (Riwayat at-Tirmizi)

Sabda Rasulullah SAW : “Solat berjemaah itu lebih baik daripada solat bersendirian dengan dua puluh tujuh darjat”. (Riwayat Muslim)

Ini adalah satu sebab lain kenapa mesti ahli keluarga berjemaah. Pertolongan ALLAH akan sentiasa bersama dengan kita. Apa lagi yang kita perlukan melebihi dari perlunya kita kepada pertolongan ALLAH SWT. Selain itu, pahala melakukan ibadah secara bersendirian dengan secara berjemaah jauh sekali bezanya.

Sebagai contoh perkara yang boleh dilakukan secara berjemaah di dalam rumahtangga ialah :
• Solat
• Membaca al-Quran
• Berzikir
• Berdoa
• Makan
• Bermain
• Membuat kerja rumah
• Membuat kerja sekolah
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!