Saturday, March 10, 2012

Freezer Cooking - Makanan Sejuk Beku

Bismillah,

Pernah cuba buat? Saya dah mula jatuh cinta dengan freezer cooking. Ia adalah sangat mudah untuk ibu malas tidak banyak masa seperti saya. Kalau saya ada masa lebih la memang selalu lapang pun kot?, saya akan masak lebih. Sebagai contoh kalau suami saya sembelih seekor itik, tak kuasa ah masak separuh dan simpan separuh. Saya masak terus je seekor dalam periuk besar.

Antara makanan yang saya rasa sesuai untuk dibekukan adalah :

  • Sup - tapi untuk dijadikan beku, saya tak akan letakkan kentang dan sayur bersama. Part yang hendak dibekukan hanya ambil ayam atau dagingnya sahaja. Sebabnya kalau ada sayur tu, struktur selepas dipanaskan kelihatan sangat tidak comel
  • Gulai - apa saja jenis gulai. Ikan ke, ayam ke apatah pula daging. Saya selalu buat ni kalau balik dari kenduri dan dapat lauk kenduri. Masukkan dalam peti dan bila nak makan, hanya perangat dengan tambah air dan garam sedikit. Lepas tu boleh makan feeling2 duduk kat kenduri lagi..
  • Sambal tumis - yang ni adalah paling best. Selama ni setiap kali nak gunakan cili kering, tiap kali masak baru saya rebus, blender bla bla... rupanya kalau saya beli setgh kg terus, kemudian masak tumiskan dengan bawang putih dan merah, bubuh garam dan asam keping siap2, nanti nak masak hanya perlu tumis saja dan kemudiannya masak apa yang saya nak masak dan tak payah dah pun tambah garam. Hoho.... Teruk betul saye lepas 9 tahun baru dapat idea ka?? Thanx to my fesbuk frens 

Sebenarnya, mak saya agak against jugalah teknik ni tapi if we compare dengan beli makanan sejuk beku yang dijual di pasaran yang kesedapannya pun kurang memuaskan, maka ia jadi lebih kurang samalah juga. Lagipun, bila dibekukan, insya ALLAH takdelah jangkitan kuman berbanding kita perangat lauk yang sama sampai berhari2 kan.

Teknik ni diaplikasikan dari ibu mertuaku yang rajin menyimpan lauk2 spesial yang dia masak semasa anak2 lain tiada di rumah. Let say, ada anak nak balik dr KL minggu depan dan dia masak gulai kambing minggu ni, dia akan bekukan dalam peti. So, normallah kalau peti dia asyik penuh dengan makanan aje.

Korang yang terlebih rajin mesti boleh buat kot kuih frozen tapi saya tak berapa minat sebab sayakan malas :P

*Selalunya masakan apakah yang kalian suka bekukan? Cuba share...

1 comment:

  1. jarang bekukan makanan kecuali santan atau lauk mentah...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!