Saturday, September 28, 2013

Memahami Sunnatullah

Bismillah,

Saya ada seorang sahabat yang rajin menyebut perkataan sunnatullah. Lalu saya rasa saya perlu memahami apa yang dikatakan olehnya itu. Lalu saya cuba mebuat carian di apps tafsir dalam tab ini dulu dan keluarlah ayat di bawah.

Al-'Aĥzāb:62 - Yang demikian adalah menurut "Sunnatullah" (undang-undang peraturan Allah yang telah lalu; dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati sebarang perubahan bagi "Sunnatullah" itu.

Ghāfir:85 - Maka iman yang mereka katakan semasa melihat azab Kami, tidak berguna lagi kepada mereka; yang demikian adalah menurut "Sunnatullah" (undang-undang peraturan Allah) yang telah berlaku kepada hamba-hambaNya. Dan pada saat itu rugilah orang-orang yang kufur ingkar.

Al-Fatĥ:23 - (Kekalahan orang-orang yang menentang Rasul Allah sudah tetap menurut) "Sunnatullah" (peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi; dan engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu.

Fāţir:43 - Sambil bersikap sombong takbur di muka bumi dan berusaha merancangkan rancangan-rancangan jahat (terhadap Rasul itu), sedang rancangan yang jahat itu tidak menimpa melainkan orang yang menjalankannya. (Dengan keadaan yang demikian, maka) tidak ada yang mereka tunggu selain daripada berlakunya kebinasaan menimpa mereka (sebagaimana yang telah menimpa) orang-orang kafir yang telah lalu. Kerana engkau tidak sekali-kali akan mendapati sebarang perubahan bagi " Sunnatullah " (undang-undang peraturan Allah), dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati sebarang penukaran bagi perjalanan " Sunnatullah " itu.

Wush, bila baca ayat diatas, ada beberap poin yang saya faham berdasarkan ilmu saya yang tidak seberapa iaitu :
- sunnatullah sekali-kali tidak akan berubah
- siapa yang ikut, maka insya Allah akan menjadi orang yang selamat
- sebaliknya siapa yang melanggar sunnatullah maka nantilah balasan Allah

Ok, setakat itulah saja pun dapat saya fahami. Serasa tidak cukup kan? Macam mana nak kenal satu benda itu sunnatullah atau tidak ek? Lalu buat pula carian dan terjumpa dua link berikut :

KEMBARA DI PERJALANAN INI: ERTI SUNNATULLAH - http://puterinafisah.blogspot.com/2008/08/erti-sunnahtullah.html?m=1

Kewajiban Memahami Sunnatullah | Renungan2u - http://renungan2u.wordpress.com/2011/03/04/kewajiban-memahami-sunnatullah/

Kesimpulan yang boleh dibuat selepas membaca dua link diatas adalah seperti yang berikut :

Erti Sunnatullah
Peraturan/sistem/ketentuan Allah untuk hambaNya yang bernyawa atau tidak

Dua Aspek Sunnatullah
- Qarhan
~ setuju atau tidak kita mesti ikut
~ cth : oksigen adalah gas yang kita sedut dan karbon dioksida adalah gas yang kita lepaskan, hendak kenyang perlu makan, mahukan anak perlu ada hubungan seks terlebih dahulu
~ jika dilanggar qarhan ini maka bahaya yang akan datang tidaklah besar, paling tidak sakit sahaja (tapi kalau dah asyik langgar pun akan menyebabkan sakit yang membawa maut kan?) sebagai contoh sunnah makan adalah berhenti sebelum kenyang dan jika ini dilanggar maka terimalah akibatnya

- Tau'an
~ hanya boleh difahami oleh orang yang bertaqwa
~ bersifat maknawi dan rohani
~ orang yang bertaqwa akan diselamatkan Allah
~ orang yang tidak bertaqwa akan dimusnahkan Allah
~ semakin tidak bertaqwa, semakin dapat susah
~ tidak boleh buat keputusan menggunakan akal semata-mata tapi mesti nilai sesuatu dgn iman dan taqwa

Kesimpulan
- kita mesti memahami sunnatullah dan susun kehidupan selari dengan sunnatullah
- contohi gaya hidup Nabi SAW kerana cara hidup baginda adalah cara hidup paling selamat kerana Nabi dididik secara langsung oleh ALLAH SWT

Setelah habis memahami sunnatullah secara cetek ini, semoga saja kita sangat memahami, bahawa kita tidak boleh hidup diluar ketetapan Allah jika mahu selamat. Apa pun yang kita lakukan, pastikan mengikut sunnatullah. Jangan melawan sunnatullah supaya kehidupan menjadi lebih baik dan teratur.

Wallahua'lam

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!