Friday, January 25, 2019

Bagaimana Jika Seorang Ibu Mahu Berperanan Sebagai Ibu Sekaligus Ayah Sekiranya Ayah Tidak Berperanan Dengan Baik

Bismillah,


Susah jugakan bila keadaannya, seorang isteri yang ada suami, namun suaminya tidak berperanan seperti yang diharapkan?

Tajuk ini sebenarnya berat untuk saya tulis. Saya bimbang ada pula yang akan terasa dihati. Saya juga runsing jika apa yang saya tulis tu barangkali akan menjadi beban kepada sesetengah orang.

Maka, saya nak buat disclaimer sedikit ya... Penulisan ini hanya sekadar pandangan. Kalian berhak setuju atau sebaliknya. Mana yang boleh diambil sebagai panduan, silakan, namun jika sebaliknya, anggap sahaja ini adalah bacaan biasa sahaja.


Manalah ada hidup di dunia ini yang sempurna. Sekalipun, di zaman kita ni, kita dilihat dapat the best man in the world, bila balik rumah menghadap suami, ada juga sesekali terasa bengkek di hati. Betul tak?

Maka, faham dah disitu bahawa hidup ini memang medan ujian dan... tugas kita sebagai hamba kepada Yang Maha Mencipta adalah berjalan di atas garis yang telah ALLAH tetapkan buat kita.

Tetaplah menjadi isteri yang solehah


Sungguh, bila kita diuji dengan suami, memang berat terasa dihati nak menyulam kesabaran tu. Namun, jika kita berusaha dengan sedaya upaya mendidik diri kita untuk bersabar, maka ALLAH telah menjanjikan ganjaran dan nikmat yang besar di akhirat kelak.

Maka, bersabarlah. Janganlah disebabkan bengang dengan suami kita bertindak meninggikan suara kepadanya. Jangan juga sampai membelakangkan dia dalam apa jua tindakan. Pendek kata, tetap terus jaga adab kita sebagai seorang isteri.

Hanya ALLAH jua tempat kita bergantung


Bukankah setiap hari kita melafazkan ayat dari surah alFatihah yang berbunyi

 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾

Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan

Ya, inilah masanya kita boleh menunjukkan keimanan kita kepada kalamuLlah itu. Ketahuilah bahawa tidak ada benda di dunia ini adalah milik kita. Hati kita sendiri adalah milik ALLAH, apatah pula hati suami kita. Maka, dari ALLAH jualah kita memohon doa dan pertolongan semoga ALLAH lembutkan hati suami dan semoga dia sedar akan tanggungjawab yang perlu dia pikul dalam rumahtangga. 

What You Give, You Get Back


Perhatikan ayat (janji) ALLAH pada ayat dalam gambar di atas. 

Serasanya, boleh tak kita cuba begini, "Andai aku jadi baik untuk suami aku, suami aku mesti akan baik pada aku juga nanti. Kalau aku rasa sekarang ni laki aku tak cukup baik dengan aku, maka aku kena lagi baik pada dia supaya dia makin baik pada aku". 

Ya, tahu... ini susah! Ini membuat hati geram! Tambah pula, kalau kita dah baik pun dengan dia tapi dia tak juga baik dengan kita. Tambah lagi jika kita harap hasil sepantas kilat. Memang boleh sakit jiwa dibuatnya. 

Namun disini kita tetap wajib akur bahawa kebaikan itu datangnya dari ALLAH maka yakinlah, ALLAH akan beri juga kebaikan itu pada masa yang sesuai. 

Apatah pula, melakukan kebaikan akan menenangkan hati SEANDAINYA KITA IKHLAS. Yang jadi tak tenang dan senang tu, barangkali adalah kerana dalam keadaan ini ALLAH nak didik diri kita menjadi lebih ikhlas, lebih sabar. 

Ya, dalam kepayahan kita terpaksa didik diri kita menjadi lebih baik setiap hari. 

Sampaikan keinginan dihati, luahkan permintaan kita


Cari masa yang sesuai, untuk kita berbicara dengan suami tentang apa rasa hati. Andai kata kita dah bersikap lembut dan baik kepadanya, in syaa ALLAH peluang supaya kita didengari adalah besar. 

Usahakan untuk bercakap terus dengannya, namun andai tak kesampaian, cubalah menulis dari hati. Beritahu dia bahawa kita sangat perlukan dia untuk bersama-sama mengemudi rumahtangga. Beritahu dia, anak-anak sangat memerlukan belaian kasih sayangnya. 

Paling penting, beritahu dia apa yang kita nak dia buat dengan jelas dan terang.

"Sayang, tolong ajar anak mengaji"
"Abang, tolong mandikan anak"
"Yang, boleh tak ambilkan anak dari sekolah?"
"Bie, ai tak sempat masak, anak lapar pula, nak masak dia meragam. Yu tolong jagakan anak kejap ya?"
"Bossku, best nya kalau awak jadi imam kami *wink wink*"

Maklum saja, orang laki ni, kalau ayat putar belit madah pujangga ke bulan turun balik bukannya mudah-mudah dia faham. Maka, cakap tu biar terang, jangan kona baring sampai terlentang di selekoh nan tajam. Gituuuu..... Boleh tak?

Hargai perubahan dia ke arah kebaikan



Yang ini yang selalu kita failed nak buat. Pada Tuhan kita tak bersyukur, pada manusia kita tak berterima kasih. 

Dengan manusia ni, andai sahaja kita tidak menghargai perubahannya kepada kebaikan, malah masih mengkritik dan memberontak lagi maka mana mungkin dia akan kekal memberi kerjasama kepada kita dengan lebih baik. 

Pucuk pangkalnya, adalah bagaimana usaha kita menjadi yang terbaik dalam kehidupan kita agar suatu hari nanti tempat pulang kita di akhirat nanti adalah SYURGA YANG ABADI. 

Selalulah berdoa semoga kita dan ahli keluarga kita akan berpimpinan sehingga ke syurga. 



Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!