Tuesday, April 24, 2007

Kemaafan Dendam Terindah


Assalamualaikum,
Bagi yang melawati blog saya, saya pohon kemaafan. Saya telah cuba yang terbaik untuk berkongsi bersama pelbagai perkara yang juga saya baru terokai. Malangnya, kebelakangan ini, saya terlalu taksub melelong kain2 dan ntah apa2 lagi. Dalam perhatian saya sekarang adalah pinkayu dari PakYus di Indonesia dan satu lagi projek saya..Mmm...Biarla Rahsia..

Juga saya sedang menyediakan Rancangan Perniagaan saya untuk persiapan kedai spek di bawah jenama Rozaimi Optometrist. Maka, agak serabut kerana asakan idea untuk menjana ekonomi keluarga. Juga kami kekecohan sbb kami dah sunatkan Uwaiys yang baru berumur 5 bulan tu. Ish ntah hape2 mcm mengadu plak..Sebenarnya kehidupan saya biasa aja...cuma masa untuk menaip telah berkurang..

Sebenarnya tajuk ni dah lama saya pendam. Saya terasa nak menulis dah sekian lama tapi ntah la jadi tak tertulis pulak. Ada2 je alasan kan kalau tak tulis. Tapi ketahuilah semua, apa yg bakal saya cerita ni mendatangkan kesan yang amat mendalam dalam kehidupan saya.

Satu masa dulu, masa tu kami hanya ada seorang anak..Asmaa' sorang. Bila dia sorang maka sepenuh tumpuan kami bagi kat dia. Dia pun tak byk kerenah. Senang je diurus. So, salah seorang dari kami sekelamin berkata..."Si polan-polan ni anak dia kuat nangis. Mesti tak sempat nak jaga."

Sebenarnya ayat yang dituturkan tu tak la kasar tapi sudah terang lagi bersuluh, ini adalah perbuatan mengutuk orang yang mana kalau tak salah saya(kalau salah tolong dibetulkan) dosa sesama orang ni kene mintak mahap dari org yg kita buat salah...Huhu... Dan apa yg kita kata biasanya akan diuji.

Selepas tu Usamah lahir. Asmaa' bukan mcm Asmaa' dulu. Asmaa' sekarang mudah menangis sekalipun Usamah tercuit dia sikit jek. Susah lak tu nak pujuk. Bayangkan ye budak menangis dan kesabaran kita pulak very limited. Rasa2nya kalau hilang sabar boleh kene belasah budak2 yang kuat nangis.

Yang ajaibnya setiap kali dia menangis, saya akan terus teringat kepada si polan yang dikata tadi. Jadi pada satu hari, saya tekad untuk mintak maaf juga pada org tu. Bukan org lain actually, dalam keluarga ini juga. Saya rasa saya tiada kekuatan untuk cakap direct jadi saya tulis msg. Saya bagi tahu saya mohon maaf sbb aritu kami dah terkata dia.

Malangnya tak ada balasan. Masa tu pun dah nak lewat malam. Tapi tak apalah. Untuk memastikan msg u betul2 sampai saya hantar ke no tepon suami dan no dia sekali. Dan saya harap diorg tak tukar no dalam tempoh terdekat. Malam tu Asmaa' masih menangis dan saya pujuk seadanya sbb abah dia takde gi usrah rasanya.

Keesokan harinya ALLAH punya kuasa. Asmaa' tak menangis tak kiralah macam mana dia terjatuh atau Usamah usik dia. Dan dia pujuk pulak Usamah kalau Usamah nangis. Subhanallah. Saya rasa bahu saya yang senget smlm tegak semula hari ni mcm ada beban yang tertanggal. Keadaan ni berlarutan sehingga saya merasakan bahawa org tu betul2 telah mengampunkan saya.

Tapi hari mula2 saya bersyukur dgn Asmaa' punya come back, saya dapat tahu tepon org tu hilang tapi saya tetap yakin dia dah baca msg saya. Walaupun saya terpaksa menahan muka nanti bila berjumpa kemudiannya, saya masih bersyukur dgn petunjuk ini.Bayangkan apa yang akan ibu2 lakukan bila anak2 menangis.

Sebab saya pernah jumpa di Giant dekat Gombak tu. Ada budak nangis meraung2, bapak dia sampai je kat keta lempar anak dia masuk dalam kereta. Masa tengok tu saya takut sangat kalau2 kepala anak dia terhantuk kat benda keras kat dalam kereta tu atau patah apa2 sebab mcm kuat sangat dia lempar...Huhu..Tapi budak tu diluar kuasa saya.

Kejadian2 ini buat saya insaf. Andai kita tidak melakukan ini hari ini, mungkin jugak saya akan melempar anak2 macam yang orang tu buat kan???Moga ada yang berfikir dengan tulisan hari ni...

3 comments:

  1. salam! siti, tulisan2 siti mmg mampu buat org berfikir. Kelebihan spt itu jrg sgt dimiliki, lebih2 lg jika bercakap soal2 kekeluargaan :)

    aritu kite da cakap dah... siti ni ada 'aura'! hehehe... no more reason ye!

    ReplyDelete
  2. subhanallah! mmg buat saya terfikir sejenak. tak sangka perbuatan sekecil itu boleh memberi impak yg sangat besar. lain kali saya kena berhati2 bila bercakap soal anak atau soal apa pun. satu renungan yg sangat mendalam.

    thanks!

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:50 PM

    subhanallah....aku terpaku sejenak...memikirkan ape yg dibicarakan dek adik siti nie...tima kasih siti...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!