Saturday, April 21, 2007

Khasiat Si Katak Puru




Assalamualaikum,
Orang tua dulu2 selalu buat eksperimen sendrik bagi menghasilkan ubat2an. Yelah, bumi ciptaan ALLAH ni penuh dengan macam2 khasiat. Kalau kita guna secara baik maka baiklah hasilnya. Tapi kalau kita guna secara salah makanya jgn kau salahkan aku pula..

Satu ketika mertua saya terlihatkan kambing yang dia bela tak senang duduk. Paham je lah kambing. Punyalah bising MBEK sana MBEK sini. Pastu terpusing2 di tali yang mengikat dia tu. Mertua saya yang saya panggil chek heran tengok. Dia buat teori sendrik adekah kambing dia ni kembung atau ape...

Kebetulannya pokok katak puru ada dekat2 situ aje. Dia pun petik beberapa tangkai pucuk buah katak puru atau ade jugak yang penggil buah nam-nam saya pun tak pasti. Tak dan lama, kambing tu mula kencing secara besar2an maka tahulah chek saya yang kambing dia tadinya menderita tak boleh kencing ahaks...

Selepas2 tu kalau ade org yang sakit payah nak kencing, dia pun suggest minum air rebusan daun nih atau kalau mempunyai kekuatan yang lebih makan macam makan ulam tuh. Kebanyakan testimoni menunjukkan kesan yang positif. Kebetulan dia pernah jaga arwah ayah kat spital, ada sorg patient kat situ melalak2 takleh kencing (seksa jugak ek takleh kencing).

Chek tolong buatkan air ke mcm ne saya tak ingat tapi alhamdulillah bak kata ore kelate, ubat ni sekung dia dia. Mujarab lah lebih kurang. Diingatkan, bukanlah sikatak puru ini yang punya kuasa tapi ALLAH yang menciptakan penyakit dan penawarnya jualah yang berkuasa atas segalanya.

Bagi mengelakkan orang yang menderita sakit ni tersilap antara katak puru yang melompat dan yang ada di atas pokok, saya attachkan gambar nya di sini atau boleh lah ke blog saya yang tak seberapa utk mengenalpasti spesis katak puru yang boleh dimakan. Insya ALLAH.....

2 comments:

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!