Thursday, April 05, 2007

Keimanan Yang Pudar


Assalamualaikum, setiap hari saya akan menemui seorg sahabat baru. Dan saya tak pernah memikirkan dari mana org itu datang. Saya selalu menjadikan kawan baru ini akan membawa satu perubahan baru dalam diri saya. Dan hari ini, saya telah bertemu dgn sesuatu yg telah menyebabkan jiwa saya rasa terlalu tertekan dgn dosa2 saya...Ya ALLAH..ampunkanlah kami...dan tunjukkanlah kami jalan yg lurus.

dari Sahabat itu buat saya...
A'kum,

Cinta dan sayang saya pada kaum adam yang tiada sempadan membuat diri saya leka sejak dari remaja lagi hingga ke usia tua. Apabila ditimpa masalah dunia, saya jadi tidak keruan dan malu untuk sujud pada yang ESA. Seolah2 DIA menghukum saya kerana leka.
Regards.

Balasan saya mungkin tak seberapa buat dia...Tapi bantulah saya mendoakan dia...
Assalamualaikum,
Sahabat,
Sebenarnya saya kurang jelas dengan ringkasan yang Sahabat berikan ni. Tapi saya harap kefahaman saya ni mungkin kalau tak banyak dapatlah sedikit bertepatan dengan kehendak Sahabat.

Mmg satu fitrah bila kita menyukai seorang lelaki. Saya juga tak pernah lari dari diuji mcm ni. Bila2 masa sahaja kita akan terasa untuk meminati lelaki itu dan lelaki ini. Setiap org pun mungkin akan melalui perasaan ini.

Sekarang saya minta Sahabat cuba utk fokus kepada sesuatu. Saya tak pasti apa yg Sahabat maksudkan dgn masalah dunia. Tapi, mungkin benar, masalah itu mungkin datang utk menguji keimanan ataupun mungkin juga itu adalah balasan kepada dosa yg kita lakukan.

Bilamana disebut dosa, bukanlah bermakna dosa akan kekal dalam bentuk dosa tapi ia akan diampunkan asal sahaja kita bertaubat Sahabat. Saya rasa ALLAH bg kita satu2 ujian ada kemungkinannya adalah supaya kita lebih ingat kepada ALLAH, betul tak?? Kalau kita tak diuji bukankah ade kemungkinan utk kita terlanjur lebih jauh dalam keadaan yg berdosa?

Sekarang Sahabat dah sedar, dan itu menunjukkan bahawa itulah fitrah yg suci murni dari diri kita sendrik. Betapa sebenarnya jiwa Sahabat mahu diri Sahabat suci dari dosa. Betapa jiwa kita dahagakan kasih sayang sebenar dari ALLAH...Betapa mungkin telah lama kita telah lupa utk memberi jiwa kita makanan yg sepatutnya dia terima kan Sahabat??

Perkara pertama yg perlu Sahabat lakukan mungkin seperti yg akan saya tulis. Tapi semua org maklum, kita adalah manusia biasa. Mungkin agak susah utk kita berubah secara mengejut. Tapi asal sahaja kita berubah...Bukan duduk di tapuk lama...

buat permulaan,
Apa yg Sahabat kata dosa yg Sahabat lakukan itu, Sahabat kurangkan lah. Kurangkanlah dgn cara apa sekali pun. Jika sebelum ni pegang tangan lelaki bukan yg sepatutnya pernah Sahabat lakukan, lepas ni biarlah beralas. Jika sebelum ni Sahabat tidak menutup aurat saya rasa wajarlah dimulakan mungkin dengan cara Sahabat. Mulakan dengan melonggarkan pakaian, melabuhkan pakaian dan seterusnya memakai tudung. Jika sebelum ni Sahabat selalu berdampingan dengan lelaki secara tentang mata, maka lepas ni kurangkanlah.

Jika saya tahu cara hidup Sahabat yg sebenar saya akan cuba bantu. Apa yg saya kata tu, kemungkinannya tidak kene mengena langsung dgn Sahabat. Saya hanya mengandaikan sahaja berdasarkan ayat Sahabat. Sahabat jgn fikir saya bersangka buruk dgn Sahabat ye.

Yg keduanya...Sahabat bertaubatlah. ALLAH tu walau dalam keadaan apa sekalipun Dia akan memaafkan kita. Tapi biarlah kita bertaubat dgn taubat sebenar. Jgn taubat tapi masih buat dosa. Sahabat fahamnkan maksud saya?? Berubah lah sikit2...Kalau tak mampu byk2..

Satu cabarannya kalau kita bertaubat adalah mungkin kita akan merasakan kita akan kehilangan nikmat dunia. Tapi cepatlah ingatkan diri kita semula yg dunia bukan selamanya kerana kita akan kekal di akhirat sana. Di sana, jika kita dalam keadaan berdosa, maka kita akan dihukum dan tiada siapa lagi yg dapat membantu Sahabat. Beza jika kita dalam keadaan selesa di dalam syurga. Ya ALLAH, moga kau beri petunjuk pada hati kami....Amin...

Sahabat, Sahabat perlu tahu bahawa apabila kita bertaubat, maka kita akan menjadi suci. Suci seperti bayi yg baru lahir. Saat kita bertaubat, ALLAH akan mengampunkan dosa silam kita. Tika itu, kita akan mulakan kehidupan kita dgn perkara yg terbaik supaya amalan kita yg baik akan jauh meninggalkan amalan kita yg keji...

Sahabat,
Memang terlalu pedih kalau kita mengenangkan dosa silam kita. Sangat pedih dan serasanya sungguh kita malu utk mendongak ke langit lagi. Tapi, ALLAH pasti suka bila kita dalam keadaan begini. Di mana kita akan terus2an berdoa agar dosa kita diampunkan. Biarlah pandangan manusia lain terhadap kita selama ini tapi kita mulakanlah dgn hidup baru.

Pernah saya dengar, kalau mahu mengubah kehidupan ada baiknya kita berpindah ke tempat baru supaya gangguan dunia luar tidak lagi menghantui kita. Mungkin ada betulnya. Kalau Sahabat rasa Sahabat perlu berpindah, pindahlah...

Bunyinya seperti terlalu bykkan utk di ubah...Sahabat, saya percaya akan ada yg membantu. Sahabat mulakanlah sekarang..jgnlah tgu walau seminit kerana saat kematian itu tidak akan tertangguh walau sesaat...Dan penyesalan kita tiada gunanya kalau kita tidak bertindak segera.

Saya sangat teringin utk membantu...Andai sahaja Sahabat di sisi saya............Buat tika ini, saya merasakan sangat mahu bersama Sahabat supaya rasa keinsafan juga tersebar luas dalam jiwa saya. Andai Sahabat terasa mahu meluangkan masa bersama saya, saya sangat berlapang dada utk bersama Sahabat.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!