Thursday, June 18, 2009

Bukan Menantu Pilihan


Bismillah,

Pertamanya dont get me wrong ye dgn tajuk entry ni. Walaupun saya bukan menantu pilihan, tetapi saya tidak mempunyai masalah dengan mertua kerana mertuaku tidak memilih mana pun. Cuma dulu arwah ayah mertua pernah la bgtau kat kawan dia yang anak dia (suami saya) boleh kawin lagi (huhu...tatau la bergurau ke tak) tapi saya tak amik port mana. Risau memang ada tapi buat derk aje lah.

Entry ini saya tujukan untuk mereka yang selalu ada masalah sama ibu mertua mu. Tambah pulak kalau duduk bawah satu bumbung. Maka ini akan menambahkan lagi hazabbnya. Rasa2nya adakah keadaan ini akan beransur pulih? Mungkin boleh la sekiranya anda berusaha sedaya upaya utk memenangi hati ibu mertua mu.

Tapi awaslah wahai kengkawan, bahawa kadang2 dalam usaha kita mahu memenangi hatinya, kita hanya akan membuatkan dia rasa lebih benci lagi. Untuk ini, cuba muhasabah diri semula, apakah punca yang mungkin menyebabkan terjadinya sesuatu yang tidak enak dengan mertua.



  • Boleh jadi dia nak bermenantukan orang lain. Kalau inilah sebabnya, nak buat macam mana tapi cubalah yang terbaik untuk memenangi hati mertua. Cuma, jangan cuba nak jadi sejibik macam calon menantu pilihannya sbb that is not true you.

  • Mungkin sebab dia merasa anda merampas anak kesayangannya. Jadi janganlah kongkong duit suami anda ke, atau menolak bila suami ajak balik kampungnya ke.

  • Jika ada sikap kita yang dia tak suka, ubahlah pula sikap itu tambah pulak kalau sikap itu tidak baik.

  • Boleh jadi juga ada antara ahli keluarga lain mcm ipar duai atau biras anda yang tak suka anda jadi dia akan mengapikan mertua anda. Untuk ini juga jangan layan sangat perasaan. Rasa bahagia itu ada dalam diri mereka yang selalu berbaik sangka. Walaupun sakit hati tenguk mata yang merenung tajam, buat aje macam tak ada apa yang berlaku.

  • Andai ada je yang kita cakap tak kena dan selalu dibalas2, maka kurangkan bercakap. Tapi jangan pulak gi tidur dalam bilik ye. Basuh2 la kain, lipat kain, basuh pinggan, nyapu sampah, masak dll. Kalau ada nampak kicap kat umah dia dah nak abis, gi lah pergi belikan dan kalau bolehlah, guna jenama yang sama ye. (ha ni kang perati kicap umah mertua korang pulak....peratilah juga sabun basuh, sabun mandi, sos, bawang putih merah, rempah kari dll)

  • Kalau duduk serumah, pujuklah suami untuk berpindah supaya anda dan mertua anda berpeluang merasa tenang. Kadang2 berjauhan lebih mendatangkan rasa teringat2.
OK lah. Itu je lah kot yang nak di rapikkan arini. Peace!!

1 comment:

  1. Anonymous6:35 PM

    Dear Author sitisifir10.blogspot.com !
    What exactly would you like to tell?

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!