Friday, June 12, 2009

Meningkatkan Skill Membaca Kanak-kanak



Bismillah,
Entry ini telah saya dapati dari Homeschool.com. Saya cuba untuk alih bahasakan dan share dengan kawan-kawan ek. Dapatlah kita bincangkan 10 perkara yang boleh merangsang anak kita menjadi effective reader.

  • Menjadikan membaca sebagai satu rutin - kenapa mau menjadikannya satu rutin? Ia boleh meningkatkan pemahaman, perbendaharaan kata dll. Caranya bagaimanakah? Suruh anak bacakan utk kita kuat2 - sementara kita sedang menyiapkan kerja rumah, minta anak bacakan majalah atau suratkhabar untuk anda. Pasti akan tercetus perbincangan atas apa yang membaca.
  • Tetapkan 15 - 30 minit untuk membaca bersama-sama dalam satu hari. Bila mereka melihat ibubapa mereka membaca, mereka juga akan sama2 rasa nak membaca. Jika anda lebih rajin, boleh minta anak2 yang boleh membaca satu perenggan ke satu perenggan seorang demi seorang. Kemudian, anda boleh bincangkan pelbagai perkara bermula dari situ.
  • Mengunjungi perpustakaan - saya tidak tahu perpustakaan manakah yang mesra kanak2 bawah 5 tahun. Kalaulah anak saya masuk ke perpustakaan, rasanya pustakawan akan cekik pinggang sambil merenung garang ke arah kami.
  • Menggalakkan anak membina perpustakaan mereka sendiri - selain mengumpul buku, boleh juga mengumpul setem, syiling dll. Anda juga boleh menawarkan perpustakaan anak anda kepada kunjungan kawan-kawan mereka. Jadikan rumah anda one-stop centre untuk aktiviti membaca. Malah mereka boleh menjana wang dengan menyewakan buku mereka juga.
  • Pelbagaikan bentuk bahan bacaan - bukan hanya buku cerita, anda boleh mencari buku teks, majalah, program komputer dan lain-lain
  • Membaca tidak tertumpu hanya apabila mereka mengadap buku sahaja. Boleh jadi anda meminta mereka untuk membaca papan tanda jalan, iklan di tepi jalan, slogan di bumper sticker dan lain-lain
  • Mengajarkan syair, puisi, lagu juga salah satu kaedah menanam minat membaca untuk anak-anak
  • Sentiasa mengambil tahu perkembangan mereka dalam memahami bahan bacaan.
  • Explore pelbagai bentuk bahan bacaan, ada terdapat byk bahan bacaan yang menyertakan CD bersama. Bolehlah mereka mendengar sambil membaca.
  • Ambil semua peluang yang ada untuk membaca.
Apa-apapun, kita adalah penentu kepada minat anak kita. Buku adalah sumber ilmu dan dari situlah terdapat peri pentingnya membaca buku ini. Semoga anak-anakku juga minat dengan buku.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!