Friday, September 24, 2010

Bagaimana Menghindari Konflik Dengan Orang Yang Hampeh & Kerek

Bismillah,

Asalnya saya tulis panjang berjela dah benda ni, tapi tersilap terdelete pastu blogger pulak rajin buat autosave maka waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa........... Tapi sebab eksaited sangat dengan tajuk ni, maka saya teruskan dengan tips la ek mcm mana nak handle orang yang agak2 memang selalu buat masalah :

  • Jangan bincang benda2 personal yang sensitif mcm pegangan agama (especially kalau agama lain2) atau pegangan politik. Kalau dia yang mula dulu, sengih2 je atau kalau pandai tukar topik. Kalau tak pandai, dari berasap telinga baik cabut lari buat2 ada keje lain.
  • Jangan senang2 nak ubah pendirian orang tu, dah dia memang agak degil kan. Dia selalu akan rasa dia je yang betul dan orang lain salah.
  • Kalau orang tu layan kita secara hampeh, jangan buat macam kita boleh dibuli sesuka hati dia. Katakan kita ni sorang yang patuh ikut arahan, tapi kalau sampai tahap kene buli kena bangun dan tegakkan diri sendiri.
  • Kena ingat jugak, kadang2 orang buat leceh2 dengan kita adalah bermula dari kita buat leceh jugak dengan orang. Perasan tak seseorang yang selalu buat leceh dengan kita, bila kita perati dia dengan orang lain OK je...so, elakkanlah benda2 yang dah sah2 selalu mendatangkan konflik kita dengan mereka tu. 
  • Perhatikan dari sisi positif orang tu dan bantu dia mengembangkan sifat dia yang positif tu.
  • Walaupun dah perhatikan sisi positif dia jangan lupa mereka ni tetap ada sifat negatif jadi berwaspada pulak dengan sifat negatif. Jangan sampai dedahkan kelemahan diri pulak pada orang mcm tu nanti senang2 je dia eksploitasi diorang.
  • Dah tau perangai orang tu tak berapa nak elok, janganlah rapat sangat dengan dia atau kita akan selalu mencederakan perasaan kita sendiri je.
  • Kalau ada apa2 masalah dengan itu orang, jangan pulak ngaku salah. Ini akan menyebabkan orang tu rasa dia je yang betul...
  • Setiap masa, pilih lah untuk bersopan santun daripada mengamuk tak tentu hala... So, orang tak akan buat masalah dengan kita insya ALLAH.
  • Elakkan suasana tegang dengan buat lawak ringan...
Susah kalau nak deal dengan orang macam ni..saya beruntung kawan2 saya  takde yg kerek sampai tahap kita rasa nak sekeh kepala diorg...huhuhu

5 comments:

  1. kerek..
    hmm..
    selalu jumpa seallau buat bodoh..
    lagi baik,lagi bayk org tu melalak..diam jer pastu selamba kodok angkat bontot ckp nak berak.
    hihih..
    jahat tak daku,kak?!

    ReplyDelete
  2. saya ada 'kawan' kerek. kalau tak kerana kerja x hingin kawan tapi kene la wat2 professional time keje.. dalam hati membara je stiap kali bertegang urat dgn dia.

    ReplyDelete
  3. emmm.. selalunya kalau dah tau perangai si polan tu camtu, saya akan cuba avoid bercakap dgn dia... hehhe.. cakap bila perlu jer.. maka hati pun kurang la sakit

    ReplyDelete
  4. buat tak layan jer org yg hampeh ni..
    tp kalo staff yg perangai camni, memang sesaje la monitor.. heheh.. nak buat kerek dgn bos, marilah.. nanti tgk siapa yg kena..

    kwn2 yg hampeh.. lama dah tak contact.. lagi la skrg ni ntouch dgn kwn2 maya jer... huhuu...

    lately ni rasanya dah lama tak berdepan dgn org hampeh ni...

    ReplyDelete
  5. Ayu, hehehe....aku Ok sket kot mek, guna alasan nak buat call :P

    dbalkis, mm...tu lah,terpaksa la beralah dengan ke profesional an kan??

    Hanie, serius...avoid adalah kekdah terbaik utk kawal sakit hati kita sblm betul2 sakit

    K.Yong, hehehe...tu la syok nya 'bekerja' dalam rumah!!

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!