Saturday, September 11, 2010

Elak Bau Hancing & Menggebukan CD Semula

Bismillah,

Sekarang Ahmadi dah mula ber CD.. dah 6 bulan dan pahanya telah menunjukkan dia seorang lelaki sejati (apakah??). Yang bestnya, CD dia tak payah dibeli pun. Kita pakai balik yang abg Uwaiys dengan k.Arwa punya lah. Mula2 saya pakaikan dia satu insert, sbb konon2 takut anak kengkang sikit kan tp cepat bebeno tirihnya.

Maka kena guna perlindungan tambahanlah ye untuk cover ummi yang malas salin CD kerap2 ni lah kan. Jadi skang AHmadi guna dua CD. So far, even first time pakai takde la nampak naik rashes ke, jururawat ke atau melecet ke.. alhamdulillah. Save duit bajet mak ngko nak weih...




Cuma yang ai tak berkenan adalah dia ada sikit bau lah. Sebelum ni agaknya dah lali dengan bau itu maka tak terasa nak buat strip wash. So, arini daku mau sharelah ape itu strip wash ye...

1. Masa nak sabun tu masukkan soda bikarbonat. Bukan nak buat kek tp nak kasi itu bau bucuk hilang. Jadi time CD nak bergomol dengan sabun biar diagomol sekali dengan soda bikarbonat jugak. 
2. Time nak bilas lak, masukkan cuka dan masukkan air panas supaya basuhan tu jadik air suam sikit. Yang ni untuk neutralkan balik baking soda tadi. Insya ALLAH tak naik jururawat, ruam bagai tu...Lagi satu, insya ALLAH segala sabun2 yang selalu bertepek2 pada insert pun akan keluar. 
3. Lepas tu make sure jemur pada tengahari yang panas... supaya ia jadi putih.

Kaedah ni tak payah la buat tiap2 hari, buat la beberapa bulan sekali untuk menjaga ketahanan CD dan supaya ia tidak leaking lagik. Mmm...adekah ini membantu?? 

**Baca link ini juga yekk...

Tumpang promo CD raya lagikkkkk

Coolababy Printed nih!!
Velcro

Button

Spesifikasi
  • Jahitan kemas
  • Insert yang lebih tebal, Inner sama macam Coolababy biasa
  • Satu CD, 2 pcs insert, 1 beg PVC
  • Harga :
  • 1pc = RM 35
  • 2pcs RM34/pc = RM68
  • 4pcs RM33/pc = RM132
  • 6pcs RM32/pc = RM192
  • 8pcs RM31/pc = RM248

Berminat?
YM : sitisifir10
email : sitisifir10@yahoo.com
No telefon : 0199515058


2 comments:

  1. owh akak x pernah cuba guna 'serbuk penaik' itu selalu guna cuka ajer, sebab kalu tak silap akak (maaf jika silap) fungsi soda dan cuka itu adalah sama meneutralkan balik cd yg telah 'bertempek' dengan sabun.

    bila sisa sabun melekat cd akan menjadi berat, itu fungsi cuka/soda utk neutralkan sabun (alkali) supaya cd menjadi lebih ringan, kembali gebu dan hilangkan bau.

    ReplyDelete
  2. kakyong la ni sebulan sekali jer buat strip wash... sebb la ni Aliya jer yg bercd... Dah tak membasuh Cd hari2 mcm dulu,...

    lawo le CD cppla printed tu.. bila lah makcik ni nak mula meniaga ni.???

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!