Thursday, November 25, 2010

Apakah Puncanya Asma?

Bismillah,


Huhu...ini adalah last treatment yang dilalui Uwaiys.. bulan Oktober nun lagi kira dah lama. Semasa kali terakhir sakit ni, Uwaiys tidak muntah langsung dan tidak batuk juga! Dia hanya susah bernafas mungkin akibat berendam terlalu lama. Jadi, sebab risau sangat takut dia sakit lagi maka kami pun tak kasi mereka berendam lagi.

Saya pelik juga apa puncanya hanya Uwaiys seorang yang kene. Kami berdua alhamdulillah tak ada penyakit ni dan seluruh keluarga besar kami juga. Cuma yang saya ingat, semasa dia lepas dilahirkan, kan misi ada sedut2 cecair dalam hidung, telinga tu semua (Saya rasa la...) dan saya rasa mereka tak sedut habis sbb Uwaiys dari hari mula2 lagi ada bunyi di dada dia tak macam kakak adik dia yang lain. Pity him...

Ini saya copy dari Wikipedia tentang pencetus asma :


Pencetus biasa serangan asma termasuk:
  • alahan dihidu seperti kutu habuk (house dust mite), debunga, spora kulapuk (mould spores), epithelials binatang peliharaan
  • udara sejuk
  • senaman
  • jangkitan sistem pernafasan
  • tekanan emosi
  • aspirin dan ubat seumpamanya
Asma juga merupakan satu penyakit yang dikaitkan dengan keturunan.

Jadi kerja kami sekarang adalah mengelakkan kesemua punca2 di atas sedaya mampu. Semoga itu adalah kali terakhir Uwaiys diserang sesak nafas.

**Ada yang mencadangkan kami hantar dia belajar berenang sebab dengan cara tu maka sistem pernafasan dia jadi lebih baik. Aduhai...di mana ye di area P.Putih ni boleh kami hantar dia belajar berenang?



Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))

5 comments:

  1. salam...family sy pun ada keturunan asma...ayah saya ada...turun ke kakak saya...alhamdulillah sy xde...cuma anak kedua sy tu cam ada tanda2 tp xla serius...cuma bila dia batuk masa tarik nafas ada bunyi skit kat dada dia...nak jg2 jg tu

    ReplyDelete
  2. mm...memang kene jaga2...jgn jd mcm kami, awal2 ritu tak berjaga2 :(( sobsob...kesian anak

    ReplyDelete
  3. Salam...anak sulung sy pon ada asma. tiap2 hari kena pakai inhaler...baru jer umur 1tahun 11bulan. sian sgt2 tengok bila dia kena attack..

    ReplyDelete
  4. sedara sebelah tok umi, ramai yg kena asma, tapi semuanya lelaki, yg pompuan semuanya bebas dari asma. en. abah pun kecik2 dulu ada asma, tp bila dah besar hilang.
    harap2 ini yg terakhir kena pada uwaiys

    ReplyDelete
  5. syafiqa, alahai...sampai dah amik inhaler :( mesti sangat susah hati ye...

    k.su, amin atas doanya :) dia seorang yang lasak sebenarnya dan saya sangat susah hati kalau dia demam

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!