Thursday, January 20, 2011

Berkepit Dengan Suami : Comel Atau Sebaliknya

Bismillah,

Selalu berjalan2 di tepi jalan, kadang2 terjumpa orang tua2 jalan berdua2an seiringan. Ntah nape saya sukakan keadaan mcm tu. Korang suka?? Saya rasa mcm sweet je dah tua2 boleh jalan sama2 seiringan lagi.. Beza pulak kalau pasangan muda yang ntah2 belum kawin berkepit celah ketiak tu. Kalau tengok ntah macam mana saya rasa. Ahahaha..... Pastu saya akan kata kat suami, "Comelnya.....nnt kita dua mcm tu lah kan, jalan bongkok2 berdua :P". Nnt dia akan kata, "Umi bongkok la sorang2, abang tanak :D". Menciikkkkkkkk.......

Kami?? Berjalan kat luar sama2 tu jaranglah berdua2an dan sementelah sentiasa ada anak yg perlu didukung dan dikawal maka memang sah2 lah tidak berpegangan tanganlah kami berdua. Tak romantik kan?? Hahahaha... baik saya jaga anak dari sibuk nak jaga romantik kat tepi jalan :P Tapi, so far husband saya tak pernah lagi tinggalkan saya jauh di belakang. Plus, dia akan dukung anak yang perlu didukung! Itu adalah romantik sebenar bagi saya.

Kalau berada di tepi pantai ke, selalunya kami duduk pun dekat2 tapi tgk keadaanlah. Walaupun kami sama2 kurus, kami idakla sampai berebut2 nak kongsi satu kerusi sofa tu. Hikhik....itu romantik melampau la kan?? Saya rasa setiap dari kita pun ada rasa 'sekatan' sampai mana level keromantikan tu sesuai ditonjolkan. Selebihnya, simpan2 lah dalam bilikrumah.

Kemudian, bila melihat isteri sendirian di luar, dia kelihatan berdikari kan? Tapi tak semua orang kata dia itu berdikari. Ramai juga yang kata laki buli bini. Mana tak nye segala tong gas, guni beras, bawang gula blablabla tak masuk cerita heret anak pergi shopping. Kadang2 orang nampak susah. Sedangkan yang sedang melaluinya cool aje. Sbb orang yg memandang tu anak sorang tapi yang melaluinya tu anak 8. Jadi rasanya tak sama.

Begitulah pandangan manusia, ada2 aje yang tak kena. Begitu salah, begini salah. Saya OK kalau suami saya duduk rumah dan saya keluar shopping. Selalunya dia rela jaga anak di rumah dan saya boleh shopping hasil dari korek poket dia sebelum keluar rumah dengan khusyuk. Barulah semua barang yang di dalam list bole dibeli dengan tepat. Kalau tak tu, ada je yang terlebih. Kalau terkurang tu tak terlebih belanja...ini terlebih! Tapi sllnya kalau bawak anak, saya dah sound mereka awal, jadi mereka dah tak mintak apa2 kalau keluar. Tapi bukan selalunyalah, kalau angkut semua serentak mmg mereka akan mintak.

Walaubagaimanapun, saya ada sedikit rasa runsing bila berhadapan dengan suami kerja di tempat lain dan bini di tempat lain. Pastilah jika si ibu yang menjaga anak2nya, bebanan akan menjadi berganda. Dia bekerja dan balik dari kerja perlu uruskan rumahtangga lagi malah sendirian pula. Nanti nak dekat2 timing suaminya balik, terkocoh kacah pula nak siapkan rumah dan diri nak sambut suami pulang. Memang saya rasa situasi ni adalah satu keadaan yang sangat susah utk seseorang surirumah.

Saya tanya suami, andai kita sama2 kerje makan gaji dan ditakdirkan tempat kerja jauh2, apa tindakan dia sebagai suami. Dia kata, saya kenelah berhenti kerja. Hehehehe... Jalan fikirnya mungkin tak sama dengan yang lain tapi dia tetap ada hala tuju. Saya beralah meninggalkan Pt Buntar pun bukan mahu kelihatan comel kerana boleh berkepit dengan suami tapi saya mahu anak2 rasa mereka ada kami. Itu lebih comel saya rasa.

Tapi ada juga kes2 dimana orang tak suka sangat laki bini ni berkepit. Sbb diorang nampak bukan laki yang kepit bini, tapi bini yang kepit laki. Ekekeke.... sampai orang nak hantar memorandumlah sbb terlampau berbulu melihatkannya. Kalau dah sampai tahap ni, orang sll akan kata, binik dia Queen Control tapi mau tengok juga yang di control tu kenapakah dia rela dicontrol sedemikian rupa. Sbb bini ni gudang rahsia suami. Apa yang suami buat semua dalam poket bini. Tak payah nak kona2 lah ye cik abang2 sekalian. Jadi, kalau dah banyak buat salah, sampai bini kata, "Beranilah yu tak ikut cakap ai, nnt ai ckp kt org yang yu dah pot pet pot pet pot pet, baru yu tau!". Hikhikhik...Kalau inilah kesnya, memang hilanglah sweetnya...dah jadi sweat dah!

Buat calon Tenang (mcmlah cikgu tu baca blog saya ek) tindakan suami puan dipindahkan dengan arahan 24 jam adalah tindakan yg tak patut selepas puan diumumkan akan bertanding. Mereka mahu melemahkan apa yg sedang cik puan buatlah tu. Ada hikmah disebalik semua tu. Mana tahu orang boleh nilai mana yang patut, dan mana yang tidak patut untuk dipilih.

*Ih terkona kot siasah pulak! Sori2!



Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))

7 comments:

  1. dah tua2 senang nak berkepit sebab anak2 semua dah besar.... :)
    tapi, saya dan suami setakat anak baru sorang ni, masih suka berkepit lagi. esok2 anak dah bertambah, mungkin kena tengok keadaan juga.... takkan anak2 dibiar jalan sendiri semata2 nak berkepit pulak kan? hehe...

    ReplyDelete
  2. a'ah, anak sorang ritu pun kene kepit lagi..ni dah mai 5 sya, mmg penuh tangan dah :P

    ReplyDelete
  3. sy akui sy suka berkepit dgn suami...idaklah berkepit tu kene peluk jer lengan dia tpi berjaln berdua...seiring & tanpa disuruh suami akan pegang tgn sy wlupun tgh dukung or pimpin anak...itu romantik bg sy hehe & mmg itu yg dilakukan oleh suami sy

    ReplyDelete
  4. memang comel sangat kalo dpt berkepit dengan en suami... kot nanti tersepit pulak anak2 macam gajag ngan kancil...

    ReplyDelete
  5. itu lebih baik dari ditinggalkan ternganga2 di belakang :)

    ReplyDelete
  6. kalau dua2 tua, jalan pegang tangan sama2, comel...
    tapi kalau sorang tua, sorang muda... errr.. taknak tengoklah! geli! ekekeke

    ReplyDelete
  7. mcm romantik je tua2 pegang tgn. Knur & hubby pun tak leh pegang2 tgn dah walaupun anak baru 2 org sbb budak2 tu kalau jln bukan berjln tapi berlari2. huhu

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!