Monday, January 31, 2011

Buah Koko

Bismillah,

Vavavavava...dah setahun tak berblogging sampai BE Nuffnang menunjukkan tanda2 kecemasannya sudah. Saya sedang berada di Parit Buntar ni untuk melawat abah (no 1) dan kedai saya (no 2). Saya takde plan lain kecuali qadha makanan yang saya tak dapat di Pasir Putih. Tapi tu lah, nak makan pun nak kena cover sbb anak2 boleh makan yang patut2 saja. Kikikiki....

Oh ya...kamu2 semua pernah makan buah koko ? Saya ingat dulu masa sekolah rendah ada budak sekelas saya namanya Revathi bawak jual 20 sen satu. Dia bawak dalam plastik besar abah dia punya pokoklah kot dan saya pernah beli. Tapi yang peliknya takde pulak rasa macam coklat ek?

Sebelum ni saya kan dah pernah cerita pasal buah markisa?  Di tempat yang sama juga dia ada jual buah koko tapi dia tak jual runcit. Kebetulan time kami pergi tu dia dah tolak kepada pemborong so tak ada dah buah yang elok dan masak dan tinggallah buah ni. So, saya bagitau lah kat anak2 bahawasanya coklat yang mereka suka makan tu adalah berasal dari buah ni.






Sekali sampai rumah bila nak belah tengok2 dah berakar sudah. Tak dapat la nak merasa buah tu secara original. Dah benda ni berakar, saya pun tanam. Sebelum tanam saya suruh suami saya tanamkan sbb dia kan handal bab pertanian ni. Dia kata letak je dalam tanah dan saya dah bgtau kalau saya salah nnt rugi banyak pokok ni.

Huahuaaa....sekali saya tatau itu akar atau pucuk. Bahagian akar tu saya letak mengadap udara dan bawahnya dok dalam tanah. Kalau jadi biji benih tu pun dia pening...hehehehe.... Suami saya yang tengok pulak boleh hantam ketawa sedangkan bini dia kecewa nak rak sbb semua biji benih itu rosak. Rasa nak nangis sbb buah jarang jumpa kan??

Tak kira...lain kali lalu itu tempat saya nak nangis2 suruh dia berenti beli juga buah koko yang lain. Kali ni saya rasa saya dah fasih dah mana akar mana pucuk....wuwuwuwuwuw...

**konon2 berangan nak buat coklat dengan tangan sendiri... :P

Tekan butang kongsi di bawah untuk share dengan yang lain ye :)
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!