Tuesday, February 01, 2011

Apa Itu Pagerank

Bismillah,

Sebenarnya saya bukan orang yang sesuai untuk cakap pasal Pagerank ni sebabnya saya bukanlah 'otai' walaupun usia saya blogging adalah agak season. Barangkali mereka yang selalu bercakap tentang pagerank itu cepat belajar sbb mereka masih muda. Hehe...banding dengan orang tua berkarat macam saya ni. Dan hari ni saya tulis pasal pagerank bukan sebab saya nak ajar orang lain, tapi saja nak ajar cukup-cukup diri sendiri pasal ilmu blogging ni.

Pagerank - adalah tahap glamer tak glamer blog kita dalam hasil pencarian Google. Dia bagi 10 point. Kalau cek kita punya pagerank 10/10 makanya glamer tahap ganas lah tu. Blog season saya ni paling tinggi boleh pergi 3/10 sahaja. Dan saya tak letak pun Pagerank button dalam blog saya sebab saya ngeri tengok kalau ia turun jadi 0/10.

Dan juga ia bergantung kepada jumlah backlink. Backlink ni, sebanyak mana orang link kan kita di blog dia. Sebagai contoh, korang letak link saya di blog korang. Lagi cun, kalau korang sebut2 link saya dalam entry korang. Kekekeke....tu sbb orang yg dah otai memblog macam Ben ntah apa namanya tu buka ruang utk blogger picisan letak link di blog mereka. Kiranya itu tawaran menariklah tu kan.

Cara nak cek pagerank
Ramai dah tau tapi saja nak letak jugak :

  • Tekan ni http://www.prchecker.info/
  • Masukkan url anda atau sape2 punya link pada kotak yang disediakan.
  • Klik Check PR.
  • Pada Anti-bot code, masukkan kode yang ada untuk buktikan yang kita ni manusia.
  • Klik Verify Now.

Maka keluarlah tahap ke'glamer'an kita. Amacam glamer tak??

Kegunaan Pagerank
Sama juga dengan maksudnya, pagerank adalah nak tau sama ada kita eh blog kita cukup glamer atau tak. Kan sekarang ramai yang cari uwang menggunakan blog. Lihat saja Redmummy yang saya tengok bulan Januari 2011 dapat dalam RM 12k. Aduiiii....kalau dapat kat saya lah. Tapi saya punya hanya banyak ni saja.

Jadi, populariti adalah penting beb. Maka dalam menulis blog ni maka terpaksalah kita men'capub'kan diri (read as cari publisiti). Sebab semakin tinggi paras glamer maka lebih tinggilah income tax nya kan.

Cara Tingkatkan Pagerank
Hahahaha...gelak dulu ye. Orang tak pandai tapi nak memandai macam ni lah.

  • Pastikan blog sentiasa update ye Pijah, ko update setahun sekali apsal?? Pastu nak update pun tak mainlah kalau copy paste macam yang ada dalam Blog Serba Mak Neka saya tu
  • Kalau nak buat entry pulak, buatlah entry yang bermanfaat betul. Sebab orang akan share melalui FB, Twitter dan lain-lain
  • Suruh orang backlink kita. Ahahaha..so mmg berguna kalau buat contest atau giveaway pastu suruh orang letak link kita. Tapi yang tak best part kene melabur tu lah...kehkehkeh
  • Selain dari tu, kita kena rajin tinggal komen especially pada blog2 atau laman web yang mantap sbb dari situlah kita dapat backlink yang mantap. 
  • Kalau rajin silalah search pasal keyword sbb benda keyword ni penting tapi saya tak reti nak cerita sbb saya pun tak berapa nak cukup faham. Bila saya faham betul2, dan2 saya rasa nak tukar lagi tajuk blog saya ni.
Untuk cek back link boleh refer sini. Ada baaaaaanyak site percuma untuk cek backlink ni. 

Ye..memang kerjanya sangat susah tapi sendiri mau ingatlah bahawasanya duit tak datang bergolek. Kalau duit syiling tu bergoleklah so kalau tak kisah duit syiling je bergolek maka silalah terus bermalas-malas. Tapi kalau mau yang mantap2 punya duit masuk, kerja kena kasi mantaplah. Ni potpet kat diri sendiri sbb BE dah tinggal satu *mode nangis hentak2 kaki kuat2*.

Sbb tu saya tak minat gosip sbb gosip ni esok lusa basi. So, kita cari bab2 yang tak basi. Contohnya pasal parenting, pasal cari duit dan bla bla bla. Tapi untuk hasilkan entry yang mcm ni kena study dululah sbb apa barang beb kalau copy paste??



So, apa korang nak share dengan saya pasal pagerank ni?????

3 comments:

  1. sy pny PR 0..yeyea!! haha

    ReplyDelete
  2. wah tq untuk infonye.

    ReplyDelete
  3. wahh... blog cik puan pija dah comel... ;)

    pagerank... hehehhe... blog kakyong setelah 8 bulan berdomain baru nak naik 3.. sebelum tu dok telor ayam jer... :p

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!