Saturday, February 11, 2012

Babywearing Meet-up in Kota Bharu

Bismillah,

Kejadian berlaku pada 24 Januari yang lalu. Mereka ini semua sangat baik dan comel juga. Saya tiba lewat berlagak mcm mem besaq jadi orang lain tak mula lagi. Beberapa minit selepas saya tiba, acara pun bermula. Saya masih baru sebenarnya dalam babywearing ni walaupun sebenarnya saya dah gunakan ring sling dari 2011 lagi bersama Ahmadi.

Bagi newbie, bacala ini yepp :

I am new to babywearing and clueless. How do I go about it?
1) Join a babywearing group ( https://www.facebook.com/groups/malaysianbabywearers/ and http://www.malaysianbabywearers.org/ ). Ask around, join their discussions, look at pictures. It will give you some idea about babywearing.
2) Join a babywearing gathering at your local place. This way you get to meet other babywearers and try the different types of carriers.

3) Learn about the different types of carriers. Pouch. Ring sling. Mei tai. SSC. Wrap. You don't need to immediately go into details. Just get to know what they are, what the differences are, what are the pros and cons.

4) Choose at least 1 carrier that is safe and suits your needs and requirements. Your baby age, who will be wearing, the local weather, where you will be using it, etc. DON'T buy a bag sling, and don't waste your money on a crotch carrier.

5) Learn the correct (lots of Youtube) and most importantly, SAFE (read on babywearing safety) way of wearing.

6) Practise. Practise. Practise.

3) Learn about the different types of carriers. Pouch. Ring sling. Mei tai. SSC. Wrap. You don't need to immediately go into details. Just get to know what they are, what the differences are, what are the pros and cons. 
4) Choose at least 1 carrier that is safe and suits your needs and requirements. Your baby age, who will be wearing, the local weather, where you will be using it, etc. DON'T buy a bag sling, and don't waste your money on a crotch carrier.
5) Learn the correct (lots of Youtube) and most importantly, SAFE (read on babywearing safety) way of wearing. 
6) Practise. Practise. Practise.



Ini adalah semua yang hadir :)


Pijah tu khusyuk ka ngantuk?? kekekek...





SAngat kagum dgn Shahida Radze dan Liza Yaakup Snuggbaby sbb diorg bglah spesis mana pun carriers diorang boleh guna. Nama pun tokeh kan?? Cuba tgk budak atas kerusi tudung kuning dgn baju merah tu... Mau aku tak khusyuk???


Ini adalah part yg best juga.. kami anak beranak layan murtabak saja.. :)

Saya malu nak try macam2 carriers sbb saya risaukan Arwa dgn Asmaa' yang mempelopori rumah ni secukup rasa diorang. Plus dah masuk Asar masa saya sampai tu dan saya pun dah berwudhu jadi dalam kepala asyik ada 'bila aku nak solat ni?'. Tapi saya nak bagitau babywearing adalah best dan bak kata k.Fardia masa tu, "Baby yang kita wear dengan baby yang kita tak wear adalah sangat berbeza. Baby yang kita wear sangat baik dan tidak meragam."



Saya juga perasan rupanya cara saya pakai sling sebelum ni adalah salah dan Shahida Radze dah betulkan. Sekarang saya lebih confident untuk pakai sling ini sama ada sms anak berbaring atau duduk.



Tapi kalau anak dah besar, pakai stroller marhaen ni pun ok ;)




Strokid Stroller
-Boleh Lipat
-Bahagian Depan Boleh Buka
-Ada Brake
-Berat 3.5kg




Selling Price : RM135 (Excluding Postage

Postage utk semenanjung : RM 10
Postage Sabah Sarawak E-Parcel RM18

Color Available
Green 2
Blue Turqoise 1


Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!