Thursday, April 05, 2007

Bertaubat Sebelum Melarat



Assalamualaikum, buat semua para membaca…setelah membisu sekian lama… terasa nak menulis sikit hari ni. Sekadar tambahan selain nak mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri… tajuk hari ni ‘bertaubat sebelum melarat’. Kenapa agaknya saya terpilih tajuk nih. Pada hakikatnya mmg saya dah atur pun apa yg saya nak baca dan apa yang nak ditulis tapi sesuailah dgn kehadiran raya ni kita saling bermaaf-maafan sesame kita kan esp dengan parents kita. Penting kat sini adalah kerana mereka yang melahirkan kita. Dan tertera juga dalam al Quran arahan kita untuk mematuhi ibu bapa kita.

Jika Tuhan menurunkan hidayah, segeralah insaf dan bertaubat – jangan sekali-kali bertangguh andai kita tiba2 rasa insaf atas dosa kita tak kira lah dosa apa pun yg kita buat. Masa kecik dulu ting 1 gitu rasa saya ada roommate adik kepada NUD’s kartunis Gila2 sape kenal? Dia pernah tulis autograph utk saya DON’T PUT OFF TILL TOMORROW WHAT U CAN DO TODAY… sbb yang tulis tu kira mcm org glamer2 so, saya ingat la kan. Tapi ntah mana la autograph tu n kawan saya tu pun ntah mana ntah hilangnya… kenapa kita takleh bertangguh? Yo man!! Mati tu tak terlewat walau sesaat…kematian bukan benda yg boleh di KIV atau boleh diganti oleh org2 yang dah bersedia.

Mm….maafkan salah silap saya andai sepanjang saya meneruskan hobi menulis ada hati2 yang terasa..doakanlah saya ye…

Jika orang tua telah meninggal sedangkan sewaktu hidupnya kita derhaka dan melawan mereka? Bila insaf

Selalulah ziarah kubur emak ayah kita – esp bagi anak laki la kan..org perempuan tak elok ke kubur kan..bersihkan biar nampak berjaga je kuburan diorg dan doakan lah mereka. Sebelum kawin saya pernah pegi kubur jugak.. kubur arwah tok dgn wan. Saya pegang je nisan n flashback all the memory..mmg mengalir air mata mengenangkan betapa saya tak menjaga hati diorg tapi diorg masih menjadikan saya cucu kesayangan mereka. Tu baru tok dgn wan…kalau dgn mak bapak lagi la wajib jaga hati diorg kan…

Bacakan ayat-ayat suci untuknya – bila baca Quran nih bacakanlah utk diorg. Tapi kita tu sendrik kene la rajin baca al-Quran. Bagi yang jarang membaca, mmg akan terasa jiwa tu tak tenang kalau perasan. Kalau org dlm pantang cthnya mmg rasa tak tenang. Tu sbb saya suka kalau dalam pantang pasang ayat suci alQuran. Biar hati kita tenang n baby pun mcm under control aje…uu…dah nak beranak balik takutnya

Jumpa semula kawan-kawan baik ibu atau jiran-jiran yang masih hidup dan buat baik dengan mereka – mmg kekok sikit kan tapi adalah satu kelebihan kalau kita jaga hubungan baik dgn org yang baik dgn parents kita. Saya perati abah saya dia baik sangat dgn org2 yg dulu selalu lepak2 dgn wan tak kira la kat masjid ke kedai kopi ke, depan umah ke. Kadang tu kalau gi KL key g jauh2 sikit siap angkut lagik kengkawan wan. Hasilnya kalau kengkawan wan memuji mesti la puji wan kan sbb pandai jaga anak kan?

Sedekah ke masjid atas nama ibu ayah – rajin2 la bersedekah atas nama ibu bapa kita. Kita tak rugi apa2..Tuhan kan Maha Adil. Kita juga buat amal masa tu kan. Bukannya kita sedekah pahala tuh, kita tak dapat apa satu pun… pasti benda begini akan ada nilaiannya di sisi ALLAH…

Walaupun ibu ayah sudah meninggal, minta maaf berkali-kali semoga ibu redha dan Allah ampunkan dosa – sentiasalah ingat kan diorg tu walau diorg takde dan berharap lah dosa kita diampunkan. Diorg dah berada di alam lain dan kita tak tau mcm mana keadaan mereka tapi manalah tahu kan…semua ni dalam kuasa Tuhan.

Allah maha pengampun dan luas rahmatnya. Tetapi jangan ambil kesempatan
buat jahat kemudian bertaubat. Hidup tidak tenteram atau bala turun. Cuba
kita perhatikan kemalangan yang berlaku setiap hari. Misalnya tayar kereta
pecah, jangan lihat dengan mata kasar, selidik apa salah yang telah kita
buat hari ini. Pertama bagaimana hubungan kita dengan Tuhan, jika semuanya baik, turun ke peringkat kedua, bagaimana pula hubungan dengan ibu? Pastikan hubungan dengannya sentiasa harmoni dan lancar. Tidak rugi menjalinkan hubungan yang baik kerana hayat mereka bukanlah terlalu panjang untuk bersama kita.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!