Saturday, May 05, 2007

Aspek Menyesuaikan Diri



a. Pakaian – Secara mudahnya adalah dengan memakai pakaian yang menutup aurat. Tak kira walau dimana kerana Islam ni sesuai dengan apa jua keadaan. Sape kata panjat bukit kena pakai seluar pendek? Sape kata berlari berenang takleh pakai tudung. Terkenang masa dulu selalu masuk kem2 yang dianjurkan oleh pelbagai NGO dan bla2..Setakat itu, saya memanjat bukit dengan seluar panjang dan berbaju kurung. Baju aje la sbb tak bawak blaus lengan panjang. Masa saya honeymoon pulak saya gi snorkling dengan jubah seluar dan tudung yang anda boleh tgk saya gunakan dalam blog. Alhamdulillah, takde halangan walaupun dah macam sotong kurita masa tu sbb tak pandai berenang ahaks.
Cuba perati kalau ade majlis mcm malam anugerah skang ni, artis2 kita diskaun kan bahagian atas ntah la nak tayang ape saya pun tak faham. Apa agaknya masalahnya tempah baju mahal2 dan pakai sekali aje untuk masa tertentu mcm tu. Agaknya mcm mana para ulama dan pemimpin kita berpakaian ek.
Oh ya, satu lagi kalau pergi ke majlis mcm ke surau, yang perempuan biasanya pandai cari tudung tapi yang lelakinya pakai bukan main rock. Ada gambar tengkorak lagi. Ah, pada saya rock tak salah ah selagi ikut betul apa yang Islam tunjuk.
b. Aksesori – Kalau bab aksesori ni selalu org tgk org perempuan la…huhu..Memang pun mata org perempuan ni kan seni he he…tapi kene lah beringat kalau memakai aksesori jgn la over pulak. Kenapa? Kalau tak kita akan kelihatan mcm traffic light pulak. Seeloknya jgn lah sampai masuk kategori berlebih-lebihan. Takut dapat markah dimata manusia tapi markah lain ditolak dari amal kebajikan kita.
c. Peralatan Yang Dibawa - Bawa peralatan yang diperlukan untuk sesuatu majlis atau program dengan selengkapnya. Misalnya, jika program membaca Yaasin, hendaklah bersedia membawa Surah Yaasin dan pakaian solat. Jika aktiviti sukan keluarga, hendaklah sedia membawa pakaian riadah dan kasut sukan. Ah, memang kita perlu teliti ya dari segi alatn yang perlu dibawa. Nanti jadi bebanan pula pada org lain kalau tak bawa alatan sendiri. Ini termasukla pergi meeting. Kurang2 perlu bawa pen dgn kertas bukan?
d. Usia - Jangan masuk ke dalam majlis yang pesertanya mempunyai perbezaan usia yang terlalu jauh dengan kita. Jika termasuk juga, maka hendaklah pandai menyesuaikan diri. Kalau biasa dikalangan teman sebaya kita biasa mengawal majlis, bila masuk port org tua, jgnla over act ye.. kita perlu tunjukkan rasa hormat kepada mereka yang lebih berpengalaman…
e. Golongan Audien - Kenalpasti audien bagi majlis yang kita hadiri sama ada golongan pelajar rendah, menengah, IPT, petani, orang kampung, golongan korporat, pekerja kolar biru, golongan seni atau golongan suri rumahtangga. Bila kita kenal golongan ini adalah lebih mudah untuk kita bergerak di dalam majlis itu. Jgnlah menjadi ibaratnya katak puru di dalam tempurung atau terlalu outstanding.
f. Jenis Majlis - Kenalpasti majlis apa yang kita hendak hadiri itu. Apakah majlis sosial, ibadah, aktiviti lasak (outdoor), ceria atau sebagainya.
g. Masa - Pastikan apakah majlis itu diadakan di waktu pagi, petang atau malam? Kadang-kadang warna dan jenis pakaian pun diambil kira mengikut waktu pagi, petang atau malam. Apakah majlis itu melibatkan waktu solat atau waktu makan tengahari? Jika melibatkan waktu solat, hendaklah bersedia dengan peralatan untuk bersolat. Jika melibatkan makan tengah hari, hendaklah bersedia untuk makan tengah hari. Misalnya, jangan makan terlebih dahulu sebelum ke majlis tersebut. Aha..suka la tu majlis makan kan? Sape yang tak suka? Saya pun suka… majlis yang paling laris untuk dihadiri adalah majlis yang ada jamuan. Tak percaya? Cubalah kaji..
ah!!apa saja arini…semoga ada manfaatnya
Wallahu'alam.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!