Saturday, May 26, 2007

Penerangan Tentang Kalori


Bismillah,
Kita tiap2 hari pun makan. Makan punya makan sampai tak perasan ada org yang mengkaji sesuatu di sebalik benda yang kita makan sehari2. Apa yang pelik sangat sampai orang fikir pasal kalori? Betapa ilmu yang ALLAH ilhamkan untuk hambanya belajar dan berfikir tentang kekuasaanNya. Maka beruntunglah mereka yang berfikir.

Okes, apakah itu kalori? Saya pun kalau ikut ati maleh nak fikir pasal kalori nih. Sbb badan saya pulunlah makan mende pun camtu lah jugak. Penat dah rase nak makan untuk tujuan kasik berat badan naik. Tapi kekal level tu jugak. Ada sape2 ada petua ke atau ubat ke nak kasi badan ni mencapai berat ideal?

Menurut RDA, wanita berumur antara 20-39 tahun kene amik 2000 kcal sehari bagi memenuhi keperluan tubuh. Lagi aktif kehidupan kita lagi tinggi kalori yang kita perlukan. So, bagi mereka yang bekerja dengan hanya duduk kat kerusi dan menaip2 tu jgnlah hentam makanan yang melampau2, karang sedar2 body kita dah kembang sana sini. Susah nak perasan sampai la kita tak muat nak duduk kerusi kita sendiri he he...

Mcm mana kita nak kenal kalori yang kita amik tu cukup atau tak? Secara umumnya, boleh tgk berat badan. Kalau tak sampai berat ideal, maka tak cukup lagi la tu kalori harian kita. Aha..Skang saya dah jumpa my problem...Saya makan tak cukup kalori lagik aa tu.

Sebaliknya jugak mcm tu. Kalau body kita dah kembang maka dapatlah kesimpulan bahawa kita telah mengambil makanan dengan kalori yang melampaui batas. Satu lagi yang menyumbang kepada ketembaman adelah kurang aktif. So, nak makan byk tu beres tapi biarlah kita tu aktif.

Juga secara asasnya, kita kene la perati kalau2 makanan kita tu yang mana ada lemak tu biasanya akan ada kalori yang tinggi. Sebabnya kalori ni bergantung juga kepada kandungan karbohidrat, protein dan lemak dalam makanan yang kita ambil.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!