Tuesday, May 01, 2007

Mungkinkah Penawar Selsema Burung Dijumpai?


Assalamualaikum,
Ai, arini masuk singgah blog ade org kata tak update...Rase malu nye. Kekonon sibuklalu terbiar satu anak saya ni terbiar tak bg makan. Sorry pada yang singgah tapi takde apa yg boleh disajikan. Maaf sangat. Idea ada cuma saya terpaksa mendahulukan masa saya yang saya kira lebih aula didahulukan.

OK lah, alkisah melihat Utusan hari ni. Saya memang teruja bila melihat dua adinda Syahrina Hafiza (ahaks, separuh tu nama saya tuh....) dan Farawahidah yang menemui akar pokok kaduk sebagai penawar ulser perut. Mmm...berita baik buat mereka yang ada ulser perut ni dingdong!!!

OKlah sedikit info ttg berita tu bg yang tak baca. Adik2 ni dpt tau pokok nih byk khasiat dari org2 kampung. So, diorg ni bg apa ntah kat tikus utk mencetuskan ulser nih..dan rawatan seterusnya adelah akar ni lah. Kemudiannya diorg bedah utk tgk beza tikus yg dibg rawatan ni dan beza dgn yg dirawat dgn air suling je. Hasilnya alhamdulillah, penawar ini telah ditemui.

Apa yg saya nak bgtau hari ni adelah amalan org kampung. Saya selama ni dibesarkan dgn ubat2an hospital. Tak tau pun katak puru khasiatnya ni, mas cotek khasiatnya itu bla..bla... Bila dah duduk dgn mertua saya ni, dia ajarin aku pelbagai perkara... Satu hari tgk2 ade sekor ayam, kepala pun tak larat nak angkat...

Saya runsing gila sbb paling takut sekali selsema burung. Kurang periksa pula saya simptom yang ada pada ayam ni tapi tgk air liur dia meleleh terus otak saya tangkap ni musti selsema burung. Mertua saya pun masukkan dia dalam satu sangkar..ala2 kuarantin la kan.

Makanan ayam ni disuap, pas makan, dia di bg ubat. Ramuannya ialah pucuk pegaga, pucuk lebam, pucuk kangkung, pokok dukng anak, kapur, kunyit dan beras...Semua ni di tumbuk lumat dan disuap lah pada ayam ni. Petang tu asalannya nak angkat leher pun tak lepas...Esok tu alhamdulillah dah nampak segar dgn air liur pun tak meleleh.

Keesokan lagi, ayam tu dah boleh bangun dan maklumlah ayam jantan, dah mula berkokok-kokok mengorat agaknya ahaks... OK, agak2nyalah kan? Adekah ramuan ni boleh merawat selsema burung. Ish, teringin sangat nak tau. Utk pengetahuan, bukan sekali mertua saya merawat ayam dengan kes begini. Rasanya sudah 3 kali yang bukan serentak. Tapi benda ni dah berlalu lama. Mungkin dalam tahun lepas...

Oklah, sedikit kesimpulan, bumi ALLAH ini luas. Kalau telah diciptakan racun pastilah ada penawarnya pula. Jika kita terlalu banyak melakukan dosa, mungkin sudah masanya kita bertaubat pula. Apakah kaitan nya? Fikirkan dan bertindaklah...
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!