Sunday, October 21, 2007

Mendidik Anak Menunaikan Perintah Allah SWT


Budak jika kita biasakan dia dari kecil lagi menunaikan perintah ALLAH SWT saya kira tak akan menimbulkan kekekokan di masa-masa akan datang. Seperti kata pepatah, lentur buluh kalu, biarlah dari rebungnya. Mm..saya tak pernah tengok rebung tapi saya faham lah rebung tu mungkin buluh masa kecik2 he he…

Bila dah tua, buluh akan jadi keras tu pasal kita tak pernah jumpa lemang bengkok kan? Sbb buluh yang digunakan untuk masak lemang selalunya lurus. Begitulah halnya hati kita, jika tidak diasuh semasa masih muda, maka dia akan keras dengan sendirinya. Bila dah keras mcm ni aaa….

Kanak-kanak pada usia ini hendaklah dilatih dan dibimbing oleh kedua ibu bapanya supaya menunaikan segala perintah Allah SWT terutamanya perintah-perintah yang wajib seperti
• solat lima waktu – solat lah jemaah bersama2, dengan cara ni anak2 akan kenal masa mana perlu solat. Sekalipun dia kecik, sekurang2nya dia tau parents dia nak solat. Ajar dia jgn lintas depan orang solat. Kalau dia nampak dah pandai utk ikut2, boleh la bentangkan sejadah utk dia. Bg anak lelaki pakai kopiah dan anak perempuan bagi telekung. Bila dah sentiasa diamalkan akan jadi tabiat yg baik…
• berpuasa di bulan Ramadhan - ajak dia sahur, ajak dia berbuka bersama. Terangkan dgn bahasa yg mudah difahami tentang kelebihannya berpuasa. Saya pernah tunjukkan Asmaa’ gambar orang yang nampak mcm kelaparan kat dalam paper. Kemudian saya cerita kata tu pasal kita puasa. Nak mengenang orang lain yang lebih susah dari kita. Tapi Asmaa’ sangat sentimental, berulangkali dia kata kesian.
• menutup aurat – skang ni budak dalam pantang pun dah ada saiz tudung dia. Saya pernah jumpa pun punya la cute. Asmaa’ takla seawal tu. Utk Usamah, saya sll carikan seluar yang boleh menutup lutut dia. Asmaa’ pun dah kekok kalau pakai gaun tak pakai seluar panjang.
• bercakap benar – Uuu..bab ni, kalau nk cerita pasal anak sendiri adus memang susah he he.. asmaa’ skang dah pandai bercakap. Popet sana, popet sini, mcm2 dia cakap. Dah jadi bahan ketawa kitorg. Selalu ngadu Usamah buat yang bukan2. tak pasti jugak yang mana betul dengan tidak melainkan kitorang tgk sendiri. Apapun, semua yang ada bersama sll ingatkan jgn tipu.
• akhlak-akhlak yang terpuji – anak-anak ibarat kain putih, kitalah yang akan mewarnakannya. Semoga kita menggunakan warna yang sangat baik untuk anak-anak kita.

Ini supaya mereka terbiasa dan dapat membentuk diri mereka ke arah keredhaan Allah SWT sehingga dewasa. Ibadah dan amalan ini akan menjadi benteng bagi mereka dari maksiat dan kemungkaran seterusnya meletakkan diri mereka sentiasa berada dalam pemeliharaan dan rahmat Allah SWT sepanjang masa.

Firman Allah SWT dalam surah Toha ayat 132:

Maksudnya : “Maka kendaklah kamu (ibu bapa) memerintahkan kepada ahli keluarga kamu supaya mendirikan solat dan bersabarlah dalam melakukannya (menyuruh melakukan solat tersebut)”.

FirmanNya lagi dalam Surah Al-Ankabut ayat 45:

Maksudnya : “Demi sesungguhnya solat itu akan mencegah pelakunya daripada perbuatan-perbuatan keji dan mungkar ".

Sabda Rasulullah SAW :

Maksudnya : “Ajarkanlah anak-anak kamu mengerjakan solat jika mereka sudah berumur 7 tahun, dan pukullah (apabila tidak mahu solat) jika mereka sudah berumur 10 tahun”. [Riwayat Hakim]

Sabdanya lagi, Maksudnya : “Puasa itu adalah benteng (dari melakukan maksiat dan mungkar)”. [Riwayat An-Nasaei]

Saya tidaklah belajar agama sampai tinggi sangat namun saya merasakan akhlak terpuji sahajalah yang akan menyelamatkan semua dari malapetaka dunia dan siksaan di Akhirat kelak. Hidup dalam agama bukan bermakna kita taksub. Tapi, sekiranya kita dah menjadikan agama sebagai cara hidup, kita tak akan kesusahan…Insya ALLAH.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!