Sunday, October 07, 2007

Mendidik Anak Menghafaz Ayat-Ayat Lazim


Bismillah,

Seperti yang diketahui, al-Quran adalah sebuah kitab yang menjadi rujukan utama setiap dari kita. Bukan setakat dalam masalah agama semata-mata tapi semua hal. Maklumlah agama ini syumul. Orang yang fikirannya sempit je yang kata Islam sebagai sempit. Ya benar, Islam ada banyak sekatan tapi tidakkah mereka2 itu berfikir bahawasanya itu utk keselamatan kita.

Balik pada Al-Quran, bahawasanya, kitab mulia ini akan dipelihara oleh Allah SWT dari sebarang perubahan dan gangguan. Jadi, kitab yang paling suci dan diakui oleh semua orang pun bahawa ia adalah kitab paling sempurna untuk diikuti. Begitu juga orang yang belajar, mengajar, membaca, menghafaz, menjaga, memelihara dan mengamalkan Al-Quran akan dijaga dan diberikan rahmat oleh Allah Taala.

Maka ibu bapa perlu mengajar anak-anak membaca Al-Quran kerana ia adalah di antara hak dan tanggungjawab ibu bapa ke atas anaknya. Seswai dengan firman Allah Taala dalam Surah Al-Israk ayat 82 :

Maksudnya : “Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya”.

Ibu bapa juga perlu menyuruh mereka menghafaz surah-surah dan ayat-ayat lazim supaya lidah mereka fasih membaca Al-Quran, diberi rahmat, cahaya dan perlindungan serta dijaga daripada kejahatan zahir dan batin. Seorang sahabat saya yang saya memang rapat sangat dengan keluarga dia. Salah seorang adik dia ditawarkan masuk sekolah sains. Mak ayah dia hanya benarkan kalau budak tu nk menghafaz sendiri ayat-ayat lazim. Kalau tak kene belajar sekolah agama.

Sekolah agama taklah sempit mana sebenarnya. Banyak org nampak, masukkan dalam sekolah agama, ko kluar jadikla cikgu (ustaz ustazah). Sape ek kate? He he..Saya rasa saya sekolah ala2 agama jugak la. Tapi kluar leh lak jadik optometrist. Bukan takde sekolah agama yang ada aliran lain. Again, agama tidaklah sempit.

Sekalipun sekolah agama rakyat, saya tak memandang bahawa ilmu agama semata2 yang dipelajari tu sempit. Tapi para pemikir nih sebenarnya musti mempunyai ilmu yang kuat. Takyah la banyak, saya bg contoh antara yg glamer Ustaz Zaharuddin kita. Dia kene kaji bab2 perbankan seblom jawab soklan2 orang. Tu pun org kata belajar agama masih sempit lagi? He he...

Firman Allah Taala dalam Surah Al-Hijr ayat 9 :

Maksudnya : “Sesungguhnya Kami (Allah Taala) telah menurunkan Al-Quran ini dan sesungguhnya Kami jugalah yang akan menjaganya”.

Rasulullah SAW bersabda :Maksudnya : “Al-Quran adalah pemberi syafaat dan kitab yang wajib diyakini (kebenarannya), barangsiapa yang menjadikan Al-Quran di hadapannya, Ia akan memandunya ke Syurga dan barangsiapa yang meletakkan Al-Quran di belakangnya pula, Ia akan memandunya ke neraka”. [Riwayat Baihaqi]

Sabdanya lagi, Maksudnya : “ Sesungguhnya orang yang di dalam rongganya tidak melekat sesuatu ayat Al-Quran, maka ía laksana rumah yang runtuh”. [Riwayat Ahmad]

Seperti yang diriwayatkan dalam sabda Nabi di atas, tanpa menghafal mana-mana ayat Al-Quran, kita ibarat rumah yang runtuh. Ya..rumah yang runtuh gunanya apa? Hampir tak ada gunakan? Mungkin jugak jadi sarang tempat sampah2 masyarakat buat keje tak senonoh? Mungkin...

Tak salah kalau kita mengajar anak untuk menghafaz ayat-ayat Quran. Jiwa mereka ini takkan sama dengan mereka yang leka dengan lagu2 Rock. Secara umumnya, unsur negatif senang bangat mengalir dalam naluri anak kita. Tak yah jauh, anak saya nan berdua Asmaa' dan Usamah sehari dua lepas dah bawak balik lagi,"Angguk-angguk, Gelek-gelek.."

Rasa nak ketawa jek sebab salah kan. Jenuh la tiap kali dia nyanyi kene jadi blocker bgtau benda tu tak elok. Berhibur bukan salah, tapi kene tau hiburan mana yang paling menepati kehendak jiwa. Jika dilalikan dengan angguk-angguk, geleng-geleng makanya jiwa mereka mungkin tidak akan dapat makanan rohani yang memadai sehinggakan dia menjadi keras dengan sendirinya.

Jadi, sape yang ada idea bagaimana utk mengajar anak menghafaz, silalah bg cadangan ek. Saya akan top up dalam ruangan ini nntnya. Cuma satu dua yang terulang di fikiran saya adalah :

1. Kita sendiri kene membaca dan menghafaz. Tidak hanya ketika anak besar, tetapi semasa masih dalam kandungan lagi. Biasakan mereka dengan mengaji. Jika dibiasakan maka kebanyakannya akan terhafal sendiri bukan?

2. Alunkan ayat-ayat Quran pada radio, komputer. Banyak bukan alat2 mcm ni untuk halwa telinga. Tapi kalau pasang ayat Quran tidak hanya telinga mendapat bahagian, jiwa akan turut mendapat makanannya.

3. Guna kaedah yang biasa dibeli di kedai2 atau tya pada cikgu2 tahfiz. Hantar seorang dua anak kita menjadi hufaz semoga dia menjadi anak yang akan turut menjaga ahli keluarga tidak hanya dari ancaman dunia tapi gangguan api neraka juga. Memang kadangkala mahal utk membeli alatan2 kemudahan ini namun, bukan murah juga utk mendapat anak yang soleh.

Okeh, semoga ada manfaatnya buat yang membaca... :)
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!