Monday, March 23, 2009

Bujang Rajin, Kahwin Malas


Bismillah,

Kebetulan ada sealmari pakaian yang tidak berlipat, kebetulan pagi ini Asmaa' & Usamah pergi PASTI, kebetulan ada staff yang tolong bukakan kedai, maka dengan semua kebetulan ini, dapatlah saya jenguk sekejap Apa-Apa Aja Amy Mastura sama Syamsul Ghau Ghau kejap tadi.

Tajuknya seperti yang tertera di atas. Ahaks, rasanya ada kot yang rasa telinga pijar2 atau pun masam2 masin? Tapi benda tu normal lah kan? Kalau time mengurat2 tunjuk belang siap2 kang kene reject pulak. Jadi terpaksa lah tunjuk yang baik2 kan? Mendengar Amy dgn Acoy bertekak2 itu saya rasa terpanggil gak la nak mengomen.

Mcm saya dengan suami, saya tak tau dia rajin dan dia lak tak tau pun saya pemalas...kwang kwang. Tapi hukum keseimbangan telah berlaku di antara kami maka sekarang apa2 hal kami buat sesama. Jadi dalam situasi kami, takde sape menang n takde sape lah yang kalah..Ye ke abg?? ;)

Pada hemat saya ini adalah salah satu manifestasi daripada kesepakatan kita suami isteri. Kalau bini bengang tengok suami selamba je tidur terbongkang, maka tidur lah jugak. Apa nak bising? Kang kalau suami tanya, cakap la "Kita kan sehati sejiwa, tu sebab kawin. So kalau abg tido, saya pun nak tido jugak kot boleh jumpa dalam mimpi?"

Selalunya orang perempuan terasa dia terpaksa berajin2 sampai dia terasa suami dia sangat malas. Tapi cuba kita ajak diri untuk renung beberapa hal seperti level kerja suami adakah seperti kita? Jika kita selalu bersikap tak kisah dengan suami ada dua kemungkinan bakal berlaku.

Yang pertama suami akan terus mengambil kesempatan dengan kerajinan kita. Yang ini memang spesis hampeh dan percayalah golongan ini sudah semakin pupus especially bila isteri diorang adalah jenis berterus terang dan penyabar. So, utk menangani suami malas maka anda perlu berterus terang tapi jangan lupa untuk bersabar.

Yang kedua adalah suami akan insaf sendiri tengok kita terpaksa berajin2 utk suami dan anak2. Owh, beruntunglah siapa yang dapat suami seperti ini. Tapi awaslah wahai isteri kerana anda perlu mempunyai jurus sabar tahap lapan sebelum suami anda mencapai tahap 'INSAF' ini.

So, apa2 hal pun memang kesabaran adalah perkara yang mega penting untuk kehidupan berumahtangga. Okeh, what if isteri pulak yang malas? He he..mcm saya la kot tak? Kaedah yang saya sebutkan tadi boleh digunapakai utk isteri juga tapi rasanya suami akan rasa tak macho jika guna kaedah itu kot?

Maka saya telah memikirkan satu cara yang mana orang lelaki terpaksa menurunkan sedikit tahap keegoan dan menaikkan sedikit paras kerajinan. Apa yang perlu, time anda sedang buat satu kerja, ajaklah isteri bersama. Kemudian puji2lah sikit, pastu urut2 lah sikit bahu dia pastu say thanx ke? Apa2 aje utk menjadikan dia rasa suka dan dihargai.

Orang lelaki kenelah faham seorang wanita itu bagaimana. Dengan memahami mereka, anda dengan mudah akan merangsang mereka menjadi seorang yang sangat bermanfaat buat anda. Yang penting jangan kerana bau kentut yang sedikit busuk anda kecoh2 kepada orang lain dengan mengatakan isteri aku begini dan suami aku begitu. Kerana percayalah, bau kentut orang lain selalunya juga tidak menyenangkan. Adios!!
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!