Tuesday, September 01, 2009

Kesan Keserabutan

Bismillah,

Kisah ini adalah kisah yang hampir benar. Saya tidak cerita yang sebenar2nya kerana nanti tak ada tambahan perisa makanya cerita jadik tak sedap. Jadi, andaikan aja korang baca sebuah kisah yang direka2 untuk mendapatkan pengajaran.

Korang pernah serabut?? Owh, saya selalu juga serabut...tapi cuba satu perkara, tarik nafas panjang2 dan berzikir. Sebab jika kita terlalu kelam kabut, nanti kita yang malu sendiri dengan kelam kabut kita itu. Okeh sebelum huraian saya, saya nak cerita sedikit ya.

Alkisah, bumbung di rumah Puan Saripah bocor. Sudahlah sekarang musim hujan, mmaka dia terpaksa berkejar menadah air setiap kali hujan. Kalau air masuk betul2 dalam baldi itu tidak mengapa, tapi macam mana kalau air tu terpercik ke merata alam? Sudahla ada anak kecil dalam rumah itu, buatnya tergelincir, tak ke menambahkan serabut??

Lalu diajukanlah kepada suami nya. Suaminya pun kata dia akan buat. Tapi biasalah orang lelaki, kita cakap suruh buat itu, bukan dia nak buat terus. Sebabnya dia selalu tidak ada di rumah semasa ketirisan tu. Jadi dia tidak menghayati sebaiknya 'keserabutan' isterinya itu. Lalu terbebanlah jiwa dan raga isteri itu...

Disebabkan hujan yang kerap, maka dia menjadi semakin serabut. Maka pada satu hari, dia pun pergi ke satu bank dengan membawa hajat besar. Berikut adalah dialog mereka :

Pn Saripah : Sblm ni saya dah ada loan dgn bank ini. Sekarang saya ingin menambah jumlah pinjaman sebanyak RM 15 000.
En Bank : Owh, apakah yang Puan mau lakukan dengan duit itu?
Pn Saripah : Bumbung rumah saya bocor. Saya ingat nak perbaikinya.
En Bank : Eh, kalau bumbung bocor, baik puan pegi minta tolong dengan YB. Mereka ada peruntukan untuk itu.

Adui, bagi Puan Saripah, dia bukanlah susah sangat sampai nak minta benda free dari orang. Dia bangun dan terus berlalu tanpa kata2. Kerana bagi dia, dia datang bukan mahu duit percuma dari bank tetapi dia mahu buat pinjaman dan dia pun bukan pernah ada masalah dengan bayaran pon sebelum ini.

Sampai di rumah, dia pun ceritakanlah kepada anaknya. Lalu anaknya telah memujuk pula suaminya sehingga suaminya bertindak untuk menyiasat apakah punca kebocoran. Mula2 menantu Pn Saripah naik atas siling, kemudian dia tidak berjumpa dengan punca kebocoran dan seterusnya dia naik ke atas bumbung terus. Rupa2nya ada banyak benda di atas bumbung yang datangnya ntah dari mana yang telah menghalang pengaliran air sehingga menyebabkan air masuk ke dalam rumah.

Lalu menantunya itu pun menurunkan serba mak neka yang ada di atas itu dengan servis percuma demi membuat jasa kapada mak mertua yang sangat serabut dengan air bocor itu. Hari2 seterusnya juga hujan lebat. Alhamdulillah, bumbung tidak bocor lagi. Suami Pn Saripah terkedu jugalah kerana hanya dengan usaha yang sedikit masalah itu dapat diselesaikan dan mulut Pn Saripah tidak berbunyi lagi.

Begitulah kuasa orang perempuan, takkanlah pula dia nak panjat bumbung tu kan tengok. Mestilah dia minta tolong suami dia. Dan...lebih baik dia minta tolong suami dia daripada dia cari tukang bumbung. Namun, mungkin cara dia approach suami dia untuk naik ke atas itu tidak kena, maka suaminya lambat bertindak.

Saya menyeru juga kepada suami2 sekelian, jika isteri anda meminta pertolongan, cubalah bantu dengan kadar segera sebelum dia merimaskan anda lebih lagi. Kalaulah dia buat loan tadi tak ke naya nak bayar balik sedangkan bumbung itu tidak apa yang rosak melainkan ada benda yang tersekat di atasnya sahaja.

Korang, di pagi ni rasanya baik korang fikirkan sendiri tentang apa yang saya ceritakan.

  • Jika anda seorang isteri, bagaimanakah kaedah terbaik supaya suami anda cepat2 menghulurkan bantuan?
  • Jika anda seorang suami, bagaimanakah pula anda melayani kehendak isteri anda?
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!