Friday, April 02, 2010

Bagaimana Menghalang Gangguan Sebelum Ia Benar2 Mengganggu


Bismillah,

Saya tak tau korang macam mana, tetapi saya selalu rasa terganggu. Biasala anak ramai kan, agenda kita selalu aje digugat dengan wajah yang mengharapkan kasih sayang. Hakikatnya mereka tidak mengganggu tetapi kita yang tidak pandai menguruskan masa kita. Itu bagi orang yang mempunyai anak kecil.

Bagi setengah yang lain pula, rasa terganggu mungkin terjadi sebagai contoh ketika meeting. Meeting itu pulak penting. Tiba2 ada pulak orang telefon atau hantar mesej. Jadi itu adalah salah satu contoh gangguan juga. Tapi apehal yang tak off tepon atau sekurang2nya silentkan aje bila dah tau meeting itu penting sangat?? Salah sape? Salah orang yang call ke?

Jadi, apa yang perlu kita buat adalah buat senarai gangguan yang mungkin terjadi kalau kita sedang fokus kepada sesuatu. Hihi...keje kau Pijah, ni jelah...tak sudah2 dengan senarai... sampai anak ngko pun senarainya panjang kan? :P Tapi serius, taktik ni menjadi dengan saya sampai senarai anak pun makin panjang .

Macam saya sendiri, saya buat lebih kurang begini :
  • Utk elak anak kencing tilam, kejut mereka kencing tengah malam
  • Utk elak anak muntah merata2 time diorang tido, sediakan satu bekas dan bersedia bila dia mula batuk yang bunyinya macam nak muntah. Takkan tak perasan kot bunyi anak nak muntah?
  • Utk elak anak kencing merata, suruh pergi toilet bila nampak anak laki pegang loceng dan anak perempuan tergoyang tak ketahuan
  • Utk elak diapers bocor dan kene basuh tilam, salin seblom kita masuk tido. Kalau rasa dia punya kencing heavy metal, kang kul 4-5 bangun dan salin lagi.
  • Utk elak suami menggatal, hihihi....yang ni rahsia :P
Cari betul2 apakah gangguan yang mungkin berlaku dan selesaikan perkara itu dengan bijaksana. Insya ALLAH kita akan bebas gangguan :)

Avoiding distractions is easier than ignoring them when they happen

4 comments:

  1. setuju2...
    yg dlm senarai pija tu kecuali yg last.. ok jer nak settle kan..
    cuma yg tak larat.. baru nak mula kerja, ade 1 tgn kecik, minta nak minum..walhal baru jer minum.. ok layan

    baru nak duduk, lepas tgn si kecik tu minum, dtg pulak yg besor.. minta susu, walhal baru makan tengahri...
    okeh, g buat susu.. x le lama mana pun.. tp bila kerap benor gangguan yg mohon simpati kasih sayang seolah nak kabo kat kita 'ibu tak yah lah kerja' .. huhuuu.. masa tu lah kena tarik nafas dlm2... & belajar bertenang....

    ReplyDelete
  2. yang last tu tak leh nak elak..ha..ha..

    nanti keluar segala hadis nabi..ha..ha

    ReplyDelete
  3. yang last tu la penting utk share.. hehehehe

    ReplyDelete
  4. :P itu bukan sll dinamakan gangguan kan? malah ada yg ternanti2 :P kecualilah dia menggatal dgn org lain...itu kompem gangguan kans??

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!