Sunday, May 23, 2010

Ikan Yu : Tambah Susu Badan

Bismillah,

Selalu dengar, tapi tak pernah amik port. Sampailah sendiri terjadi kepada saya. Tulah dia bila orang mencadangkan sesuatu tapi kita tak pernah amik port kan. Macam tak appreciate langsung apa cadangan orang pada kita sedangkan orang bagi cadangan tu untuk kebaikan kita kan.

Okeh, satu petang yang lapar (apakah??) saya pergilah ke kedai makan utk membeli makanan (terpaksa kantoi tak masak lagi). Maka ternampaklah satu lauk yang luar biasa. Saya pun tak cover dah terus tanya, "Ni lauk apa??" dan adik tu kata, "Tu hati ikan yu."

Kalau tengok tu memang dah hancur dah. Tapi sbb saya kan suka try sbb saya takleh nak try makanan yg best2 mcm dalam blog Mamatisya tu, maka gigihla beli RM tgh dua hengget (teka berapa harganya??). Sekali masa nak makan, saya rasa dia lembik2 mcm dadih tu. Bayangkan dadih di dalam kari dan ia adalah sangat lembik dan saya tiba2 rasa geli nak makan.

Walaupun geli, sempat jugakla dua sudu hati ikan yu tu saya makan. Membazir je selebihnya tu!! Tiba2 sepanjang dah bersalin ni tak pernah rasa bengkak susu, alih2 boleh pulak bengkak susu dan perubahan tu bagi saya adalah drastik. Saya rasa mcm "Wah!!Apsal aku tak pernah makan ikan yu seblom ni, tu baru makan hati dia je."

Satu lagi yang biras saya nun di Johor sana cadangan adalah bubur kacang hijau. Ada org kata hanginlah ape, so saya tak buat2 lg sampai skang. Yang ni harus kene buat kang biras saya kata saya malas masak lagik..ahahahah...


Cara lain menambah susu badan boleh rujuk blog MommaMia ni :)


5 comments:

  1. boleh makan ye ikan yu?

    ReplyDelete
  2. akak tak berapa suka makn ikan yu ...
    bau nya tak berapa enak ..
    kalau dulu akak bf .. suka makan betik , sayur bayam untuk tambah susu badan ...

    ReplyDelete
  3. kalo nak msk sendiri lps bsali nnt, harus la kena mkn sorg2. byk tu! sbb mrhubby x mkn pelik2 ni.
    haihh..mana nak cari kedai mkn yg jual dah siap masak ye?

    ReplyDelete
  4. kakyong pun tak reti nak masak/siang ikan yu ni.. kalo yg kecik @ anak ikan yu yg besar tapak tgn tu.. huhhh, sungguh tak tahan bau dia..
    so kalo nak makan, soh makbonda masakkan.. kena beli yg besor lengan tu.. isi dia sedap, rasa mcm ikan duri.. masak kari memang sedap.. lebih lagi kari yg letak halba.. memang sama2 merangsang susu ibu... ;)

    ReplyDelete
  5. Asha, mustilah boleh..kenapa lak takleh??

    k.cybermummy, a'ah mak saya kata hanyir..langsung xjd beli, baik beli yg dah siap masak

    isabelle, beli sehiris dua je...tu kene pasang GPS tu kalau nk cari kedai yg jual yg dah siap masak :P

    k.yong, a'ah saya pernah minum air halba dulu nk banyakkan susu...skang kita padukan kekuatan mereka dalam satu periuk kari!!

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!