Sunday, December 19, 2010

Punca Makan Banyak

Bismillah,


Pertama sekali, saya tulis ni sebab saya baru tahu. Bukan saya nak pandai-pandai pulak nak sindir sape2 yang makan banyak. Dan bukan jugak nak perli sapa2 ye...Sekadar nak share apa yang saya baru tahu. 


Saya dah 30 tahun dah, sepanjang 30 tahun ni, baru seminggu lepas la saya tengok cerita Oprah. Walaupun tak pernah tengok rancangan dia tu, saya kenalla jugak Oprah ni kan. Heran bin ajaib jugaklah kan kenapa la dia tu glamer sangat. Rupanya, saya rasa memang best pun rancangan yang dia handle tu. Wonder lah kenapa artis kita macam Paknil dok guna blogspot lagik padahal saya rasa dia boleh jadi gempak macam Oprah lah jugak (at least utk org Malaysia lah kan). Ha...ni mula la suka suki je kan nak cadang itu ini. 


OK, masa tengok rancangan ni, saya tengok dah tang tengah dah. Jadi saya tak kenallah nama jemputan Oprah aritu. Cuma yang saya tahu, dia bercakap tentang constant hunger dan membincangkan berkenaan kaedah diet beberapa jemputan di situ yang bersaiz besar.



  • Mengambil gula terlalu banyak - kata jemputan itu, pemakanan gula akan menyebabkan gula mengamuk2 dalam badan, dan mencakar2 sel2 dan urat dalam badan sehingga menyebabkan kita rasa letih dan LAPAR. Bila lapar, kita mengulang lagi makan GULA dan kitaran ini akan berulang. Saya tak pandai ulas secara saintifiknya tapi saya rasa quote ini membantu :
When we eat, our body converts digestible carbohydrates into blood sugar (glucose), our main source of energy. Our blood sugar level can affect how hungry and how energetic we feel, both important factors when we are watching how we eat and exercise. It also determines whether we burn fat or store it.
Our pancreas creates a hormone called insulin that transports blood sugar into our body's cells where it is used for energy. When we eat refined grains that have had most of their fiber stripped away, sugar, or other carbohydrate-rich foods that are quickly processed into blood sugar, the pancreas goes into overtime to produce the insulin necessary for all this blood sugar to be used for energy. This insulin surge tells our body that plenty of energy is readily available and that it should stop burning fat and start storing it.
However, the greater concern with the insulin surge is not that it tells our body to start storing fat. Whatever we eat and don't burn up eventually gets turned into fat anyway.
The greater concern is that the insulin surge causes too much blood sugar to be transported out of our blood and this results in our blood sugar and insulin levels dropping below normal. This leaves us feeling tired and hungry and wanting to eat more. The unfortunate result of this scenario is that it makes us want to eat something else with a high sugar content. When we do, we start the cycle all over again.
  • Makan makanan tidak berkhasiat - otak kita memerlukan khasiat yang tertentu. Jadi, bila kita tak bekalkan dia khasiat yang betul maka dia akan mintak lagi. Tapi bila dia mintak, kita sekali lagi bekalkan dia makanan yang tak menepati khasiatnya. Maka proses tu akan selalu berulang lagi dan kita akan makan, makan dan makan.


Aduhai kawan yang ada FB, tolong votekan Ahmadi ni di link ini :)
Hanya perlu tekan Vote Now dan kalau rajin komen sekali :)
Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))

2 comments:

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!