Friday, December 17, 2010

Roselle Bandung Penuh Kasih Sayang

Bismillah,

Entry ringan saja hari ni. Saya sedang berdebar2 kerana abah saya pergi hospital pagi ni. Doakan dia ek kawan2...Saya nak pergi tapi kang takut tak pasal2 orang tak sihat kejar susu kang payah plak :P Dan terima kasih kepada staff saya yang mengkenselkan cutinya, saya nak standby manalah tau abah kene tahan dkt wad maka nak pergi sana pulak.

Kat bawah ni adalah air roselle bandung yang saya buat. Kalau roselle melambak2, saya akan amik dan rebus banyak2 sekali buat kordial. Satu periuk besar saya rebus, bila dah merah sangat2 saya masukkan gula yang agak banyak la jugak. Kordial tu simpan elok2 dan bunga2 nya saya tambah sikit lagi gula dan kemudian rebus sikit lagi. Dah sejuk blender dan jadiklah jem roselle plak.

Ni jem roselle kami
Tanpa bahan pengawet
Tanpa perisa tambahan
Tanpa pewarna tambahan juga :)
Plus...penuh kasih sayang (muntah...muntah)





Ntah gambo ape lah yang aku amik ni....tapi kalau jem roselle tu campur dgn susu (kami guna susu segar) jadikla roselle bandung. Tapi kalau kacau dengan jem ni berabuk lah sikit. Bancuh dengan kordial pun sedap hape...hehehehe..yg penting (sekali lagi) penuh kasih sayang...

Eh betul ape buat penuh kasih sayang. Kalau tak, tak terbuat nye benda ni....betul kan? betul kan?? :D

Aduhai kawan yang ada FB, tolong votekan Ahmadi ni di link ini :)
Hanya perlu tekan Vote Now dan kalau rajin komen sekali :)
Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))

5 comments:

  1. Sitisifir: penuh kasih sayang yg buat sedap tu....:)

    ReplyDelete
  2. :) hehehehe.... 'penuh kasih sayang' tu ayat gimik je kot..kehkehkeh...

    ReplyDelete
  3. salam,
    mula-mula nampak sedap dan rasa nak minum... last2 ternampak satu ayat tu... lansung rasa loya pulak... kihkihkih... :-)

    ReplyDelete
  4. Sy nmpk dekat pagar org tu (x kenal pun) bersepah bunga roselle ni, dia x kutip pun, sayangla...tgk awk buat sirap la jem la, agaknya tanam buat hiasan je kot.

    ReplyDelete
  5. pija,
    masa dok Ganu dulu.. penuh keliling rumah tanam roselle.. sbb tanah berpasir.. balik kg tanam roselle.. dia mcm malu2 alah nak hidup... tp rasa nak try tanam dlm pasu... ;)

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!