Friday, August 19, 2011

Tips Berpuasa Tanpa Bau Mulut

Bismillah,




Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلاَّ الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِى وَأَنَا أَجْزِى بِهِ يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِنْ أَجْلِى لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ. وَلَخُلُوفُ فِيهِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ
“Setiap amalan kebaikan yang dilakukan oleh manusia akan dilipatgandakan dengan sepuluh kebaikan yang semisal hingga tujuh ratus kali lipat. Allah Ta’ala berfirman (yang artinya), ‘Kecuali amalan puasa. Amalan puasa tersebut adalah untuk-Ku. Aku sendiri yang akan membalasnya. Disebabkan dia telah meninggalkan syahwat dan makanan karena-Ku. Bagi orang yang berpuasa akan mendapatkan dua kebahagiaan yaitu kebahagiaan ketika dia berbuka dan kebahagiaan ketika berjumpa dengan Rabbnya. Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi.’” (HR. Muslim no. 1151)

Mulut orang yang berpuasa ada baunya yang tersendiri. Ada orang ada yang tidak ada sebarang masalah dengan bau mulut tapi ada sesetengahnya ada. Walaubagaimanapun, adalah lebih selesa jika mulut tidak terlalu berbau. Di bawah adalah sedikit tips yang saya ambil di sini dan di sana :)


  • Seeloknya sebelum Ramadhan, jadikanlah rutin untuk memeriksa gigi. Saya baru sahaja buat scaling seminggu sebelum bulan Ramadhan aritu :))
  • Berus gigi dan lidah sebelum tidur, dan selepas sahur (tapi saya sebelum sahur pun gosok juga) juga pastikan cara kita gosok gigi adalah betul
  • Jauhkan makan perkara2 yang baunya 'sila-faham-sendiri' seperti petai, jering, durian dll 
  • Banyakkan makanan yang kaya serat spt buah dan sayur
  • Walaupun berpuasa, jadikan amalan untuk minum 8 gelas air sehari (mestilah waktu malam...takkan waktu siang plak :P)
  • Ada orang kata, berkumur dengan air rebusan ssirih selepas sahur elok untuk menghilangkan bau mulut. Cubalah... 

Saya rasa sifir yang betul untuk mengelakkan bau yang keterlaluan adalah air yang mencukupi selain penjagaan gigi yang betul akan mengelakkan bau mulut.

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!