Wednesday, November 05, 2014

Bedtime Story : Nabi Muhammad Insan Mulia

Bedtime story for today
Sekalipun bedtime story, ai buat lps Maghrib sbb nak suruh anak2 tidur very soon after solat isya hehe.. tangkap satu majalah dan baca.

Nabi Muhammad insan mulia

Kaedah :
Umi baca perenggan demi perenggan dan setiap kali habis satu perenggan atau ayat tertentu umi akan elaborate more atau tambah isi yang patut. Habis baca minta anak buat kesimpulan dan ini antara yg mereka ingat :
- gelaran Rasulullah s.a.w adalah al Amin
- Rasulullah sentiasa senyum walau diuji dengan macam2
- Rasulullah sll mendahulukan yang kanan dalam perbuatan
- jika sayang Rasulullah kena ikut dan baca alQuran (al Luqman : 31)
- nama ibu, ayah dan ibu susuan Rasulullah s.a.w

Menyentuh mengenai ibu susuan, maka dapatlah pula umi ceritakan kepada anak2 betapa pentingnya beri seseorang bayi itu dengan susu ibu. Jika tak cukup susu sendiri maka ada baiknya cari ibu susuan untuk memenuhi keperluan seorang bayi.

Lalu terjadi sedikit persoalan :
Usamah : Habis tak boleh ke bagi susu tepung tu je?
Umi : Susu tu banyak mudharat dari manfaat la Usamah (lalu terpaksa buka cerita dulu Asmaa', Usamah dan Uwaiys umi tak berjaya beri susu eksklusif  6 bln pertama dan anak2 jadi kuat nangis, kencing banyak, kuat nangis dan kuat muntah juga - kemudian cerita pula minta mereka fikir betapa dahsyatnya dr susu yg berbetuk cecair boleh jadi serbuk pula)
Usamah : Tapi susu tu sedap
Umi : (mula buka ceramah pasal keburukan gula putih yang ada dalam susu formula tu)

Wah tak sangka rupanya dalam kita bercerita tentang sirah Nabi pun rupanya kita boleh bercerita tentang kesihatan (bab susu), psikologi dan akhlak (sifat Nabi yang sangat baik walaupun disakiti) dan macam2 benda lagi.

Bila tiba part mengenai apa yang kita perlu buat untuk membuktikan sayang kepada Nabi, Asmaa' juga teringat ustazah di sekolahnya ajar berkenaan taat Rasul bereti taat Allah seperti dalam surah Luqman ayat 31. Menariknya rupanya keratan yang saya baca memang mention ayat yang sama..

Maka insya Allah, esok bolehlah ajar anak hafal dalil ayat Quran ini pula.. kita cuba je lah.. semoga anak2 dapat buat pegangan dan amalan dalam kehidupan mereka. Ameen..

#homeschool

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!