Sunday, February 24, 2019

Penderaan Emosi Buat Anak-anak yang Kita Tak Sedar Kita Selalu Lakukannya


Bismillahirrahmanirrahim,

Terbaca sesuatu yang bermanfaat tadi. Saya kongsikan sedikit isinya ya...

Sebelum itu, cuba tanya diri, adakah kita dera anak-anak kita? Tidak?? Sebab kita tak rotan mereka sekuatnya, sebab kita tidak menjerit-jerit kepada mereka dan sebab kita tidak biarkan mereka kelaparan dalam bilik yang berkunci.

Jom belajar bentuk lain penderaan :

+ Mengabaikan dan tidak memberi reaksi dan ekspresi
- anak bercerita kita tak layan, malah tengok telefon atau TV
- anak ulang sepuluh kali soalan, belum tentu kita jawab
- anak tanya kita soalan, kita pas pula soalan tu kepada abahnya

Eh, anak tu bercakap dengan kita ke dinding? Menurut penulis tu, kalau jumpa ibubapa macam ni, bancuh je simen dan tuang kat muka diorang. Biar betul-betul jadi dinding. Tapi, nampak gaya, semua ibubapa kena simbah diri sendiri dulu kan?

+ Mengejek atau merendah-rendahkan anak depan orang lain
- dengan selamba kita cerita kat orang anak kita tu suka terkencing dalam seluar depan dia
- atau bila kawan kita puji anak kita, kita pergi cerita pasal tabiat buruk anak kita pada orang. Adoi, potong stim betullah kalau macam tu!

Kot ye pun nak merendah diri, jangan sampai merendahkan diri sehingga menghina anak-anak kita pula.

+ Meragui atau menidakkan apa yang diceritakan oleh anak
- bila anak mengadu dibuli di sekolah, kita suruh dia sabar je (suruh sabar je? Dia perlu bantuan time tu tau tak?)

Tak kisahlah apa yang mereka adukan, pastikan kita jangan pendam terus perasaan dia tu. Iyakan perasaan tu dulu dan beritahu dia bagaimana nak handle keadaan tu.

+ Cerewet
- anak dah elok-elok duduk senyap dalam majlis, cuma tangannya saja yang pegang itu ini dalam beg anda, maka kita marah macam dia dah terbalikkan lantai ke bumbung. Patutnya, biar saja dia main dengan barang kita (bukan barang orang lain pun kan?), dia akan diam. Kalau dihalang baru dia akan bising menangis betul tak?
- kalau anak menulis memang nampak dah huruf dan perkataan yang dia tulis, cuma huruf tak sama besar maka tak perlu nak tekan dia sangat sampai kena betulkan satu buku yang dia dah tulis.

Kita pun bukan sempurna mana sampai nak suruh anak kita menjadi lurus seperti bendul. Kalau nak dia  jadi sempurna, silalah jadi bendul terlebih dahulu.

+ Kurang memuji, tak ucap sayang dan tak tunjuk sokongan
- ada je ibubapa yang kalau nak cakap sayang, dia guna ayat ni, "Sebab sayangla mama marah ni paham dak?". Kalau sayang, habaq la kita sayang depa elok-elok.
- bila anak pakai kopiah, datang sebelah kita dan kata, "Umi, tenok ni" jangan la pulak kita cakap, "Mmm..." aje, cuba la kata, "Ya ALLAH, handsomenya anak umi abah ni".
- bila anak nak masuk pertandingan mewarna di majalah pula, kita awal-awal lagi dah condemn mereka.

Ingatlah, mahukah kita nanti bila anak-anak berjaya nanti, mereka tidak rasa kita menyumbang apa pun dalam kejayaan mereka?

+ Mendiamkan suatu kesalahan sehingga ia jadi kebiasaan
- beralasan malas nak tegur atau nanti baru tegur yang lama-lama tak tegur maka akan menyebabkan perangai anak kita semakin menjadi-jadi pula akhirnya.

.

.

.

Yang diatas itu adalah bentuk penderaan yang selalu sangat kita sebagai ibubapa lakukan sehingga ia dianggap normal pula bagi kita. Akhirnya, kita merosakkan mentaliti anak kita. Bayangkan apa akan jadi pada dunia kelak bila kitalah yang menjadi punca kerosakannya?

Norhafizah Madzlan

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!