Tuesday, August 19, 2008

Menjadi Yang Terbaik Buat Pasangan


Bismillah,

Ntah lah mata mengantuknya hari ni. Bukannya takde keje..keje tu banyak. Yang tak bestnya arini try2 buat kerabu mangga tak berapa jadi macam yang saya selalu rasa hasil dari air tangan orang. But hopefully orang yang nak makan tu boleh lah telan jugak hidangan hari ini, 'Ikan jeket rentung plus sambal belacan ditambah dengan kerabu mangga tak jadi' he he...

Setelah berkali2 berbicara tentang hal anak2, saya sekadar mahu berbicara tentang kita dan pasangan. Kerananya tertarik dengan apa yang ditulis oleh Dr Hishamudin dari Relexjap (antara banyak2 penulisan yang mesti saya jenguk). Ada banyak faktor yang boleh menjadikan kita pasangan yang terbaik buat pasangan kita. Cuma terkadang, kita terlalu terbawa2 ego sehingga mengenepikan keperluan berkasih sayang sesama pasangan.

*Attn : berpasangan yang saya maksudkan adalah untuk suami dan isteri sahaja. Minta MAKLUM..tenkiu

BERFIKIRAN TERBUKA
Kenapa perlu kita berfikiran terbuka? Terbuka pula seluas manakah yang perlu? (Erk, mesti ada salah tatabahasa nih) Sebagai menjawab soklan sendiri...
Kita perlu berfikiran terbuka adalah untuk memberi peluang pasangan kita untuk berkata-kata. Tanpa berfikiran terbuka, pasangan mungkin akan berfikir berkali2 sehingga akhirnya dia memilih untuk memendamkan perasaan. Bagaimanakah jika apa yang dia nak sampaikan itu adalah sebenarnya sangatlah penting? Jadi the best way adalah BERFIKIRAN TERBUKA. Namun seluas manakah pula harus terbuka? Setelah mendengar, maka nilailah...jika masih perlu difikirkan, maka fikir dan timbang2kanlah. Jangan tolak bulat2 tanpa menilai apa yang mahu pasangan anda katakan.

JUJUR
Pentingnya apabila kita jujur adalah...Seandainya kita melakukan kesalahan sekalipun, maka jujurlah. Kenapa mesti nak sorok2? Kang teruk kalau terkantoi pastu pasangan tau dari mulut orang lain?
* Kalau saya buat salah dengan suami, saya mesti ckp siap2 "Kalau saya cakap ni janji tak marah ek..." Most of the time tak kene marah aaa...Lebih baik mengaku salah dari terlampau melindung2 kesalahan kemudian diketahui dalam keadaan lebih mengaibkan. (HOPEFULLY)

PERLUKAH DIA SENTIASA DISISI
Ada masa kita rasa mahu bersendiri. Umpamanya untuk orang perempuan, macam masa dia nak shopping. Mungkin dia takut2 nak beli barang kalau suami dia ada sama (tapi masa nak bayar dia suka kalau suami ada he he...) Dan untuk seorang suami, mcm masa dia nak gi memancing ke (kang kalau bawak bini asyik nak pok pek ikan pun takut tgk umpan). Fahami dia dan kenali masa manakah dia tidak selesa anda berada bersama. Namun ada sesuatu yang jelas. Kebanyakan masa isteri suka jika suami ada bersama compare to suami perlukan isteri disisi.

SALING MERINDU
Bila tiba masa berjauh2an, cubalah kenangkan betapa tak best nya duduk sensorang. Seorang isteri tak membebel satu hari musti pening dan suami yang tak dengar bini membebel musti rindu hiruk pikuk ni ha ha... Tapi kalau dah kawin dan kita pilih suka duduk sorang2 tanpa rasa rindu, pastilah ada sesuatu yang perlu dibaiki antara suami isteri itu. Tanyalah kembali kepada diri, kemanakah hilangnya kasih sayang itu?

MENCARI PERSAMAAN
Betul suami dan isteri adalah saling lengkap melengkapi. Selalunya pasangan akan mempunyai kriteria yang jauh amat bezanya. Tapi, jika dicari2 persamaan (atau mungkin boleh buat2 sama), mungkin perhubungan kita dan pasangan akan lebih meriah. Umpamanya, suami yang minat dengan ikan koi (tau ke ikan koi tu yang mana?), cuba isteri tu raikan dengan menunjukkan minat. Tentu ada sebab kenapa suami minat ikan tu yang menarik dia untuk minat, pastilah anda akan temui juga punca kepada minat itu nantinya. Sesuatu yang nyata adalah "MINAT boleh DIPUPUK bila2 sahaja"

JANGAN SUKA MENYALAHKAN
Rasa diri sentiasa betul saya kira adalah satu yang berat untuk diterima pasangan anda. Bila anda sentiasa betul, maka pasangan anda akan sentiasa salah. Unless anda menganggap anda separuh betul dan dia separuh betul maka kedua2nya akan ada salah untuk tiap2 kesalahan. Barulah sama2 membangunkan diri untuk membaiki kesalahan. Inikan lebih baik dari, "Awak ni kejenya nak menyusahkan saya je. Semua awak buat semua tak kene dengan saya." Asyik komplen je kang menambahkan 'bengkek' aje di hati pasangan. Juga jangan terlampau menyalahkan diri atas tiap kesalahan. Kerananya bila aku asyik salah, dia asyik betul. Kang tak pepasal asyik2 aku yang salah. Tensinya aku dengan diri aku. - Ini lagi tak best utk motivasi diri sendiri.

HORMATI PASANGAN
Bukan isteri je kene hormat suami, suami pun sama. Sebab suami pun wajar utk hormati perasaan pasangan anda. Bila kita menghormati, kita akan lebih dihormati.

PENGHARGAAN
Walaupun sedikit ucapkanlah tenkiu. Sekalipun pasangan kita sekadar menghulurkan cawan utk kita minum, bendanya kecik tapi jika tak dihargai, dia tak akan rasa best. Tapi kalau dihargai, esok dia nak buat lagi

JANGAN MENGIKIS
Pasangan anda bukan poket anda. Kalau anda anggap begitu, pokaila dia karang. Bila nak berbelanja, maka berpada2lah. Pandang kedalam poket sendiri dulu sebelum nak suka2 seluk poket orang. He he

MERANCANG SESUATU BERSAMA2
Janganlah bila buat sesuatu tu plan sensorang. Karang jadi projek seorang diri. Betul tak? Sepatutnya kalau projek seorang diri, buatlah sendiri, jangan susahkan orang lain. So, kalau nakbuat sesuatu bersama2 maka semasa proses perancangan juga perlulah dibuat bersama2 ye...

Mmm...ntah lah labu. Harapannya ada manfaat jugalah diatas idea yang sebenarnya dah biasa pun kita baca, kita dengar, kita buat. Hakikatnya kita memang merancang, ALLAH lah yang akan menentukan perancangan itu bakal berjaya atau tidak. Jadi pohonlah di kebanyakan masa agar ALLAH mudahkan semua perancangan kita.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!