Sunday, October 19, 2008

Experiment In Making Tea


Bismillah,

Kanak2 nih memang banyak benda yang diorang nak belajar. Pagi ini saya terlintaskan satu perkara. Itu pun sbb kakak minta nak minum teh. Kalau tak diajar, dia tak belajar...So, mungkin ini satu cara untuk mengajar anak kenapakah teh berwarna teh dan sebagainya :D. Hanya dengan membancuh teh banyak rupanya yang Asmaa' boleh belajar.

"Umi, kakak nak air teh boleh?" Mestilah boleh yang...umi kene panaskan air dulu. Selepas air dah mendidih, saya ajak Asmaa' tengok kaler air yang sudah mendidih. Yang ni bahaya lah sikit sbb nak kasi dia nampak kaler air tu, saya terpaksa letak teko atas lantai. OK skang Asmaa' nampak dan dia kata kaler putih.

"OK skang kita nak bancuh air teh. Kakak amik uncang ni pegang naik turun dalam teko. Bila daun teh tu mengembang, maka air tu skang dah bertukar ke kaler koko (huhu ye ke namanya kaler koko...sort of la kan? he he...) Asmaa' punyala kagum sampai ketawa2...

OK kemudian saya tiup sikit dalam sudu dan bagi dia rasa. Tawar!! Ye lah sbb belum bubuh gula. Dan selepas dah taruk gula saya bagi dia rasa sekali lagi dan skang Asmaa' dah boleh bezakan kaler dan boleh bezakan rasa jugak. Dan yang paling best Asmaa' dah nampak macam mana warna teh terjadi.

Well, kalau nak buat magic lagi umi boleh buat teh susu tapi mood arini nak minum teh O...jadi arini kakak minum 2 cawan teh hasil dari eksperimen yang dia tengok sendiri. Mmm...lepas ni kakak boleh lah ye bancuh teh utk umi pulak...He he...tengoklah mudah dan memberangsangkan!!!
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!