Sunday, November 23, 2008

Menidurkan Anak Di Malam Hari


Bismillah,

Seiring dengan senangnya saya tidur lena malam (he he..) ada yang bertanya anak2 tak bangun malam ke nak main2? Wah, bangun mintak susu tu adelah tapi alhamdulillah abah diorg yang bangun bancuhkan. Saya hanya susukan Arwa dan kekerapan Arwa terjaga malam adalah sekitar 5-6 kali. Tapi mereka akan terus terlena selepas menyusu.

Jadi apakah tipsnya ya utk menidurkan anak di malam hari. Yelah, kalau diorg sorang2 jadi combat ke, Ultraman ke, Superman ke tak kisah la. Yang kita takut kalau diorg tersasul jatuh katil ke, atau kemalangan2 lain kan...Lagipulak dipaksakan kita jadi rasaksa pulak lagi lah letih.

Ini ada beberapa tips yang saya ambil dari email Dr Rita Aisyah. Saya rasa tips yang dia bagini sangat membantu dan kebetulan apa yg Dr Rita amalkan saya pun amalkan juga. So, tak susah tidurkan 4 anak saya di malam hari.

- Di siang hari jangan paksa baby tido kalau dia tak ngantuk. Karang malam dia pulak paksa kita bangun layan dia he he...Let them play around dan bila dia nampak dah letih dan ngantuk, time tu mudah nak tidokan. Kalau ikut pengalaman saya kalau tidokan diorg time diorg masih belum ngantuk, halamatnya umi dia lah yang lena dulu.

- Sekalipun dia tidur siang, jangan gelapkan tempat dia tidur. So, biar dia tidur dalam cerah dan ada cahaya matahari masuk. Tidak perlu juga sunyi2. Jadi diorg akan lali dengan bunyi dan cahaya cerah sekalipun akhirnya.

- Bila dah sedia nak tidur malam, pastikan sll diorg ada bed time. Misal kata tidur kul 10, maka kalau yang biasa mandikan baby atau salin diapers baru n baju yg baru (supaya selesa), susukan dia dan tepuk2 sehingga lena. Lama2 dia akan memahami bahawa itu adalah tandanya mereka disuruh tidur.

- Jangan bergurau senda yang melampau2 dengan anak2 waktu malam. Sebab diorg mudah excited sampai hilang mengantuk.

- Tempat tidur anak di malam hari hendaklah diusahakan gelap dan sunyi.

- Dr Rita kata jangan salin diapers memalam. Sbb ini mungkin akan menyebabkan diorg terjaga. Tapi kalau saya perlu melakukan ini, (selalunya sblm tidur saya salin yg baru dan biasanya tahan ke pagi), saya akan bancuhkan sedikit susu so that dia masih dalam keadaan lalok. Time gini saya guna baby wipes pun tak jaga.

- Kalau diorg tergolek2 kerimasan, selalunya abah diorg akan tepuk2 dan mereka akan lega semula. Mungkin diorg panas maka kipas akan dilajukan sedikit. Kalau diorg dah selesa dan malam semakin sejuk, kipas akan diperlahankan semula.

Yah, semoga maklumat ini membantu. OK??

1 comment:

  1. hehe...belum ada rezeki......tidurkan kucing penah la

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!