Wednesday, September 02, 2009

Pertanian - Peluang Menuai Kekayaan & Pahala

Bismillah,

Maafkan tajuk ku ini. Nanti di bawah sana ku ceritakan kenapa saya arini mencari tentang pertanian hari ini. Saya mulakan dengan beberapa ayat alQuran di bawah :

Firman ALLAH yang bermaksud :
Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang korma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman. (Al-An'am : 99)

“Lalu dengan air itu, Kami tumbuhkan untuk kamu kebun-kebun kurma dan anggur; di dalam kebun-kebun itu kamu memperoleh buah-buahan yang banyak dan sebahagian daripada buah-buahan itu kamu makan.” (al-Mukminun: 19)

Lalu Kami tumbuhkan pada bumi biji-bijian dan buah anggur serta sayur-sayuran, dan buah zaitun serta pohon-pohon kurma, dan taman-taman yang menghijau subur, dan berbagai-bagai buah-buahan serta bermacam-macam rumput untuk kegunaan kamu dan binatang-binatang ternak kamu. (Abasa : 27-32)
Jelas begitu banyak sekali saranan ALLAH supaya kita memanfaatkan tanah di bumi ini agar ia menjadi tanda kesyukuran kita atas rezeki yang telah ALLAH berikan kepada kita. Kalau dulu, kita memandang mereka yang bertani ini sebagai orang miskin, kini tidak lagi. Saya mempunyai banyak contoh untuk membuktikan bahawa tanggapan ini salah.

Jika kena cara dan gayanya, golongan petani yang dianggap susah ini tidak lagi akan menjadi susah malah boleh mengeluarkan zakat pula dan ini telah tertulis dalam firman ALLAH yang bermaksud :

.. makanlah daripada buahnya ketika ia berbuah, dan keluarkanlah haknya (zakatnya) pada hari memetik atau menuainya; dan janganlah kamu melampau-lampau (pada apa-apa jua yang kamu makan atau belanjakan); sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampau-lampau (Al-An'Am : 141)

Namun, ramai yang memandang pertanian ini sebagai kerjaya yang old fashion. Kesian kat laki saya sebab dia sangat minat bertani. Tinggal sahaja kami masih tidak mempunyai tanah sendiri. Walaupun begitu, sekarang dia sedang mengusahakan penternakan ayam, itik dan angsa. Insya ALLAH saya yakin, rezeki kami ada di dalam bidang ini.

Cuma pertanian yang masih tersimpan dalam niat kami, belum diterjemah kepada tindakan lagi. Seperti yang dinyatakan dalam surah Abasa di atas, pertanian itu akan menjadi makanan kita dan ternakan kita. Maka penternakan akan menjadi lebih jimat dengan adanya pertanian. OK, walaupun anda bekerja di pejabat, atau anda ada perniagaan lain, adakah anda cuba2 untuk bertani?

Hihi...tapi tak acilah kalau bertani di FarmVille atau FarmTown dalam Facebook. Kalau begitulah realitinya bertani, saya rasa saya dan suami saya boleh menjadi benar2 kaya..ahahaha...baru berapa hari masuk aja kami dah sampai ke level 1o dengan jumlah coins sebanyak 25k...sungguh gila sekali. Suami saya sampai terlupa pada ayam2nya gara2 bertani dalam FarmVille...ahahaha...

Kepada sesiapa yang nak cari ayam piru (ayam Belanda) silalah jengah blog baru yang saya dan suami buat atas nama ayah saya : Madzlan's Farm. So, korang tanam apa kat umah korang aaa??
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!