Sunday, February 12, 2012

Kaedah Menghentikan Anak Meragam - Seni Mengabaikan

Bismillah,

Anak saya bukanlah tidak meragam terutamanya yang berumur 2 - 3 tahun. Bila saya sembang-sembang dengan suami, dia pun bersetuju bahawa peringkat umur ini anak-anak kami memang suka mengamuk. Kalian tahu apa yang kami lakukan??



IGNORE!!
ABAIKAN!!

Yes! Ia berbunyi dan kelihatan kejam, pekak dan tak peduli pada anak. Mertua saya pernah kata, kami ni dah terlampau lali dengan bunyi anak menangis sampai tahap anak menangis kami buat derk. Sebenarnya, tidak semua peringkat umur anak kami abaikan macam tu. Kalau bawah setahun insya ALLAH kami tak akan biarkan dia menangis berlarutan.

Anak-anak yang mula meragam ini kebiasaannya anak yang sudah ada kemahuan. Mereka mahukan permainan, mahu makanan dan pelbagai kemahuan lain. Jika mereka mengamuk perlukan makanan especially ketika mereka lapar, janganlah bertindak kejam dengan tidak memberikan mereka apa yang mereka perlukan. Tetapi kaedah itu pastilah tidak sama ketika mereka mengamuk mahukan jajan.

Kami sama sekali tidak akan memberikan mereka jajan, game dan banyak lagi perkara yang kami perhatikan buruknya melebihi kebaikan. NO MEANS NO. Seingat saya, Ustaz Hasrizal di SaifulIslam.net juga ada menyarankan 'seni mengabaikan' kepada anaknya Imad.

Anak mengamuk ini adalah situasi terpilih. Pada perkara yang kita katakan tidak, tunjukkan kepada mereka yang TIDAK ADALAH TIDAK. Jangan cepat mengalah dengan kemahuan mereka kerana masa akan datang mereka akan lebih kuat memberontak kerana mereka akan menggunakan saluran meragam itu supaya mereka dapat sesuatu yang mereka mahukan.

Bersabarlah sementara dengan amukan mereka itu. Mereka perlu mengambil masa untuk memahami apa yang mereka mahu itu tidak bagus untuk mereka. Saya pernah baca sesuatu arahan atau larangan selalunya terpaksa diulang 200 kali sebelum nasihat kita itu lekat dalam kepala mereka. 200 itu barangkali memakan masa setahun lamanya memandangkan setahun pun memakan masa 365 hari :).

Sementara menanti mereka berhenti mengamuk itu, dada kita akan sentiasa bergelombang, kepala kita terasa penuh, suara kita serasa mahu keluar dengan kuat, semua barang terasa hendak dihempaskan... Ya! Itu adalah simptom biasa yang akan kita alami untuk bersabar. Tarik nafas panjang-panjang dan ambil wudhu. Syukurlah sehari 5 kali kita akan mengambil wudhu untuk solat, kalau tidak kita tidak akan menjadi seorang yang penyabar, percayalah!!

OK, di bawah pula adalah tips untuk mengelakkan anak dari mengamuk dan cara menanganinya jika mereka mengamuk di pusat membeli belah.



Bagi mengalihkan perhatian mereka, berilah mereka IPhone ini semasa shopping!



Now your kids also can have IPhone 4S! 
New IPhone 4S Learning System (High Quality)
Ratio- 1:1 , Size as IPhone 4S
200 learning function
Song, Words, Animal

FUNCTION
1) Learning Words
2) Spelling Ability
3) Math Ability
4) Vocabulary Developement
5) Pronunaciations
6) Recognition Ability
7) Music Talent
8) Independent Learning Ability
9) Pages Interactive
10) Learning Card
11) Touch Screes/Press Screen

Price : RM29 (Peninsular Msia)
RM36 (West Msia)

This item is Pre Order means NO READY STOCK!!!
For those interested to order, please booked RM10 per item.
ETA : 21/2/2012

*Available in White & Black*
Pls take note this IPhone 4 is just a toy. Dont expect more :)
*Not Real IPhone 4
*No 3G
*No WIFI
*No Swipe
*No Games
*No Camera
TQ :)
***Wholesale Are Welcome :)


5 comments:

  1. sempat jugak promosi brg tu. hehe. Knur pun dah lali dgn anak2 yg mengamuk. Skrg ni Hafizah (dah 5 thn) pun kdg2 mengamuk tak tentu psl. Rasanya dia dah mula terasa sedih sbb nak dpt adik. Ada perasaan cemburu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... mestilah sempat, kopipes je kehkeh...

      K.Nur, kitorg anak2 awal2 aritu sll panik bila anak mengamuk. Makin diturut makin mengamuk pulak. Last2 baca sana baca sini, terpaksa jugaklah guna kaedah kejam ni tp sebenarnya sebelum dia mengamuk tu kita kenalah penuhi keperluan wajib dia juga macam makan minum, diapers dan mengantuk :)

      Delete
  2. hHaha..dari atas sampai bawah baca dgn oenuh serius dan kusyuk. tup..tup sempat lg promosi. tapi good try la. best..best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.... itulah, terlebih khusyuk :P

      Delete
  3. pija iphone 4s ni sesuai utk budak umur berapa tahun? pre order ni bila agak2 brg sampai?

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!