Wednesday, August 16, 2006

Hubungan Anak Dgn Bapa

Bila kita berbicara tentang hubungan anak dengan bapa nih, selalunya kita membayangkan hubungan yang sejuk aje. Jarang nak jumpa dalam satu keluarga besar tu, ayahnya sangat caring dgn anak. Kekononnya mcm mengasuh2 anak nih keje bonda ngko sorang.

Tapi di sudut hati yang kecil seorang bapa, ade jugak bapak yang terasa hati bila anak tu lebihkan mak dia kan. Betul tak? Jeles ape tgk anak tu baik dgn mak. Kalau anak nangis pun tanak nye dia kalau abah dukung mesti nak mak jugak. Kan kesian kat abah dia. Teringat pulak kat anak saya tambah yang hero tu. Bila nangis sengaja je saya biar dia nangis kat abah dia kecuali kalau saya nampak mcm tak terkawal dah pada tangan abah dia sbb kang naik baran org laki ni hilang pulak caring dia he he…

"Hubungan dengan bapa sepatutnya sama dengan ibu tetapi dalam konteks Islam, kalau berlaku pertembungan, nabi suruh utamakan ibu dahulu. Tiga kali ibu barulah sekali kepada bapa."

Mungkin ibunya pun kene amik peranan sedari anak kecik lagi biarlah anak manja2 dgn abah agar abah diorang tak makan hati berulam jantung pulak. Macam bila anak bangun pagi esp yang kecik tu, terus di bawa pada abah dia. So, pepagi lagi dia dah main dgn anak. Sambil tu, kita yang perempuan ni boleh amik kesempatan untuk buat keje umah kan. Secara indirectnya boleh la kawal abah dia jgn tido lepas tido sampai kita sendrik naik jeles tgk dia tido sdgkan kita sibuk itu ini buat keje umah.

Bagi anak yang dah mencapai umur takleh main agah2 tu, kejut bangun subuh dan buatlah halaqah utk solat dan ngaji bersama waktu pagi. Kat sini, subuh2 lagi kita dah bermesyuarat sekeluarga dan insya ALLAH bila anak kita keluar ke masyarakat, dia pulak akan jadi pembimbing dalam masyarakat.

Saya dah lihat dgn mata sendiri testimoni2 yang sangat berjaya pada bapa, emak dan anak2 bila perkara2 yang saya sebut di atas betul2 dilaksanakan. Macam mana pulak generasi lama? Ye lah, anak2 dah besar mesti dah payah nak mulakan berjemaah kalau tak biasa. Bagi saya biarlah sepayah mana kita nak mula, jgn patah semangat. Selagi nyawa dikandung badan dan selagi Tuhan merahmati kita berdoalah semoga terbuka hati anak2 utk berkawan dgn kita mak bapaknya.

Pendek aje lah ye utk hari ni…lain kali saya sambung pulak…daa….
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!