Monday, September 25, 2006

Alam Perkahwinan



Assalamualaikum,
Saje nak tya sape yg dah kawen kat sini yang tak pernah gaduh lagik dgn pasangan memasing? Kalau betul ade, nanti msg saye ye he he nak tau gak ape petua yang sampai mcm tu punya mantap hubungan rumahtangga tu. Pada saya selisih faham tak mungkin kalau tak berlaku so, kita perlukan teknik terbaik untuk mendamaikan atau menjernihkan semula kekeruhan yang telah terjadi.

Ade satu hari tu saya gi amik stok tudung kat tempat saya biasa amik. Tetiba nampak satu pasang saya agak suami isteri la. Kalau dari belakang mesti nampak gaya suami tgh peluk bahu isteri dari berjalan…tapi saya tgk dari depan. Nampak sangat yg lakinya tgh cekik leher isteri. Uhuk, takutnya… tu depan org kat belakang mcm mana…

So, balik keje aritu saya tya suami. Mcm mana agaknya suami tu boleh terdorong boleh mencederakan isteri. So, mcm biasa suami saya bgtau dalam Islam ada syarat kalau nak mendenda isteri dan cara mendenda juga ada byk peringkatnya. Takde pulak sampai level cekik bini tgh jln. Sepatutnya kita bersyukur Tuhan telah menjadikan pasangan yg terbaik utk kita. Kalau rasa pasangan kita tak berapa kena, fikirla balik kita sendiri tu kena ke tak kena.

Mungkin perkara di bawah telah menyebabkan kita kerap bergaduh dgn pasangan kita… cuba cek, adeke tak?

• MENUDUH PASANGAN
o Jangan la tuduh sebarangan. Kadang2 kita dengar org cakap pasal pasangan kita, pun kita kene cek dulu. Manala tau org tu saje je nak runtuhkan keluarga kita. Time ni la kita kene guna seni dan bagi sesuatu fitnah yg org lain bgtau kita pasal pasangan, maka waktu tu terpaksa la jadik james bond utk menyiasat mission impossible ni kan…
• MENGUNGKIT
o Yg nih satu lagi. Kalau kita ungkit kebaikan kita lebih lagi la sbb nampak beno yg kita nih tak berapa ikhlas dalam perhubungan. Ataupun kita suka ungkit kesalahan pasangan. Yg ni laaagik tak patut. Tambah pulak kalau dia dah berubah kepada kebaikan.
• MENINGGIKAN SUARA
o Kalau isteri tinggikan suara mmg lah sangat tak sesuai sbb awak tuh perempuan. Memang saya akui ada time ishk terasanya nak fire power rangers pasangan tapi ingatla mcm mana kalau suami kita akan kenang perkara tu sebagai kederhakaan seorg isteri. Yg ni membabitkan dosa pahala tau. Kita kene jugak cakap baik2 sekalipun kita dah ibarat dipenyekkan oleh ape tu namanya yg gelek jalan tu steamroll ke mcm ne eja nya…dan pada suami apa salahnya cakap lembut2 dgn bini even time nak marah sbb dia tuh mak pada anak2 awak tau. Ingat senang ke nak beranak? Kalau sekalipun bini tak beranak lagi, ingat sikit ye Islam datang utk mengangkat martabat seorg wanita… jgnlah kita senang2 merendahkannya pulak
• UGUT
o Yg ni lagik la hampeh kalau kita kerap buat. Buat pe la nak mengugut. Rasa mcm dah sampai level penjenayah pulak kalau ugut nih tau. Ye la biasa bab ugut2 ni org jahat je kan?
• TAMPAR DAN MELUKAI
o Uhuk, tak baik tau gaduh sampai naik kaki tangan. Jgn buli bini dan lagi ganas jgn buli laki nnt hilang la macho kande kita. Lagipun dgn naiknya tangan ke kaki nih akan menyebabkan keadaan lebih teruk dan yg paling kita takut kalau pun boleh berbaik akan menimbulkan rasa fobia pada pasangan dan yg paling naya sekali fobia pada anak2. dan yang lebih buruk contoh anak2 kita buat pada anak2 dia pulak ke… Ishk…rosak generasi tau!!
• MENZALIMI
o Apa maksud zalim? Menurut yang saya belajar zalim bermaksud tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya. Cth, kita suruh bini panjat bumbung amik bola ye anak kita lantun ke… takpun kita suruh laki kita pakai skirt ke (ehehe…ada pernah jadik ke?). juga termasuk dalam ertikata ni adalah kalau tak bagi nafkah yg sepatutnya kepada pasangan.

CARA PENYELESAIAN

1. Dekatkan diri dengan Allah
Adukan masalah denganNya, melalui solat dan zikir. Mohon petunjuk agar dimudahkan jalan. Menderhaka pada ibu bapa juga perlu di jauhi. Percayalah bahawa setinggi mana pun kita panjat utk mengharmonikan keluarga tapi kita tak menggantungkan harapan pada ALLAH maka kita telah melakukan satu usaha yg tak wajar. Kerana diri kita adalah dalam penguasaan Tuhan sahaja…

2. Elakkan perbuatan mengotori hati
Jangan ambil kesempatan untuk bermain kayu tiga. Ini akan menyebabkan rumahtangga berkecai. Sbb lepas kita main kayu tiga, kita akan terus bermain kayu empat, lima bla…bla… Ni apa kes? Jgn suka buat maksiat sedangkan depan mata dah terbentang perkara yg halal.

3. Maafkan
Cuba maafkan dengan ikhlas. Mmg luka dihati tak akan dirawat sebaiknya tapi insya ALLAH kemaafan akan ada manfaatnya buat diri kita sendiri….

Well, itu je lah cerita arini. Ngantuk pulak jadiknya….byk sgt kot bercakap..ok guys…daaaaa…………..

1 comment:

  1. Anonymous1:07 PM

    Wasalam...saya dpt blog anda dr sahabat yg suka berblog juga..syukor saya rasa.. dpt baca harini ...byk ilmu yg saya dpt..byk juga yg terkne btg hidung...Syukor Alhamdullilah..saya dgn sndiri berjanji berubah menjadi sorg mukmin, anak, isteri dan umi yang terbaik utk kehidupan saya....Terima kasih dari Selayang Baru...jauh ni.. ke Pantai Timur..Semoga Allah merahmati kehidupan kamu..

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!