Sunday, September 24, 2006

Memahami Kad Antenatal



Assalamualaikum,
Saje nak cerita mak saya jururawat dan saya ade tiga maksedara yang lain juga jururawat. Mak saya dgn mak njang saya staff nurse. Mak chaq saya assistant nurse dan mak cik saya pakai line ungu rasanya jururawat masyarakat. Sebelum ni, dua kali saya mengandung saya tak sesusah mengandung kali yg ketiga ni he he sbb saya senang nak cek perut.

Tak baik kan, ni ala2 rasuah jugak bila saya sampai lewat tapi dilayan paling depan sekali. Berbanding duduk jauh dgn diorg nih, saya susah sikit nak gi cek perut. Manakan tidak, saya terpaksa beratur. Yg beratur saya tak kisah sangat tapi yg saya tak suka biasanya adalah toilet kat klinik. Mungkin sbb kat kelantan ni ramai sangat yang mengandung jadi mcm kebersihan toilet mcm tak terjaga.

Bab layanan pulak mcm dah jadi kebiasaan aje kalau cek dgn gomen ni terpaksa la menghadapi kerenah yg mcm2. tapi takpe la..komplen itu ini tak baik tau. Kalau kita bersabar kan lebih baik utk kesihatan…he he… lagipun utk kebaikan kita jugak.

So, utk org mengandung, setiap ibu yg telah mendapatkan rawatan akan dapat sorang satu kad antenatal so kad ni usung la gi mana2 pun sbb rekod perubatan kita ada kat situ. Mana la tau apa2 jadi at least buku tu ada untuk jadi penolong kita bercerita ttg rekod kesihatan kita.

Bagi yang tak belajar ttg perubatan even basic pun takde, mungkin keterangan symbol di bawah boleh membantu anda. Dan, semoga semua org yang mengandung akan enjoy dgn kandungan masing2.

Alb – Albumin (sejenis protein) ditemui dalam air kencing
BP – tekanan darah
Br – bayi songsang
C / Ceph / Vx – Bayi dalam kedudukan normal (kepala ke bawah)
E / Eng – Kepala bayi dalam kedudukan sedia untuk dilahirkan
EDD / EDC – Tarikh jangka bersalin / tempoh bersalin
Fe – Zat besi tambahan yang ditetapkan
FH – Jantung fetus
FHH / H – jantung fetus kedengaran
FHNH – jantung fetus tidak kedengaran
FMF – Pergerakan fetus dirasakan
Fundus – bahagian atas rahim
Hb – tahap hemoglobin dalam darah
H / T – tekanan darah tinggi
LMP – kitaran haid yang akhir
NAD atau nil – tiada yg luar biasa dlm air kencing
NE – kepala bayi belum sedia dalam kedudukan sedia untuk dilahirkan
Oed – edema (bengkak)
Para O – perempuan yang tidak mempunyai anak lain
Primigravida – kehamilan pertama
TCA – datang lagi
TCI – datang ke hospital
U/S – ultrasound

Well, tu saje yang boleh diceritakan. Mungkin ada symbol lain yg lebih pelik dari yang ni. Saya suka datang lewat sikit bukan utk dilayan cepat tapi sbb in case nak tanya pape tak serba salah sangat kalau org blkg menunggu. Kan kalau kita datang lewat sikit, org yg terdahulu dah byk abish…

Oklah semua, semoga ada manfaatnya…salam ikhlas penuh ukhuwwah buat semua..
Dan juga selamat menghayati bulan ramadhan…
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!