Tuesday, September 11, 2007

Rumah Sepah, Sape Salah??


Bismillah,

RUMAH SEPAH - sesuatu yang menjadi bebanan, bukan saat balik umah tapi kat tempat keje lagi kita dah serabut dah. Betul? Dan prasa (butui ka?) ni adalah paling sinonim dengan 'org perempuan'.

Mengajak anda berfikir...
Ow, bukan nak suruh pikir bebanyak. Saya tau nye masing2 pun ada benda yang nak di fikir. Tapi itulah, sebenarnya benda ni bukan hanya difikirkan oleh orang perempuan meskipun tugasan rumah ini adelah sangat sinonim dengan orang perempuan. Oh ya..kenapa ek tiba-tiba saya masukkan tajuk ni?

Begini, semalam terlintas nak tya sahabat2 baik saye, perwatakan saya ni sebenarnya mcm mana? Ha ha..Part ni nnt lah saya fikir sama ada nk cerita kat orang ke, atau mau simpan sendrik. Tiba2 sorg sahabat saya pun balas... "Ana tanak la komen2 orang. Ana ni tak pandai jadi umi yang baik, garang dengan anak-anak, rumah sepah malu kat abg..." Gitu la lebih kurang...

Takde tangguh2 saya pun balas. Jgn mcm tu, kerja umah kerja kita sama2. Kalau dia tak tolong, patutnya dia takleh mengomen2 anti. Actually saya tak pasti la suami dia mengomen ke tak. Dia pun tak pernah cerita. Dia seorang isteri yang baik, musti suami dia pun baik. Mana saya tau dia baik? Sbb dia kawan baik saya...saya tau la..He he...

Ok, back to the topic... Rumah yang kita diami adalah rumah kita bersama. Anak2 yang dilahirkan isteri adalah anak2 kita bersama. OK, kalau kita dok bujang dengan kawan2, sewa rumah bukankah kita bayar bersama. Jadi kenapa kalau kerja rumah, ia menjadi kerja individu? Adekah keperkasaan seorang lelaki akan jatuh kebabom kalau mengemas sikit2?

ACARA MENGEMAS
Kebetulan sekali bersembang dengan kande yang dari awal2 saya menulis ke mailing list lagi. Saya sertakan apa yg saya sembangkan dgn dia ek..Tapi sori ek, nama dia mau cover...

kande cun: ya lor.. ada 6 kan...so tiap satu mesti ada cita2
kande cun: kekek
kande cun: ramai sungguh..
siti sifir: best tak?
siti sifir: smlmada budak tya
siti sifir: seronok ke anak ramai
siti sifir: dia tya saya serabut ke tak?
kande cun: seronok mereka mereka dok berkumpul masa makan,study dan tengok TV...
kande cun: sayu hati gitu bila tengok muka sorang2
kande cun: ini ke anak aku..
kande cun: gitula dik
kande cun: tapi bab serabut memang tak leh cakap
kande cun: rumah mcm tongkang pecah
kande cun: 10 kali kemas gitu gak
kande cun: cat cantik2 seminggu dah ada tulisan dan sticker
kande cun: tapi kalo satu hari mereka tak ada..ya ampun..sunyi sungguh
kande cun: betolll
kande cun: nikmat anak ramai tak sama ngan dapat bonus tau
kande cun: berkekalan sampai bila2
kande cun: heheheh

Ini telah menunjukkan kerja mengemas bukanlah tugasan yang ringan. Seploh kali kemas tu, balik mcm tongkang pecah. Ha ha... Tapi saya percaya, bukan semua orang tau tongkang pecah mcm mana. Semuanya memandai aje... Tapi beginilah keadaannya especially ramai anak.

CARA MENANGANINYA...
Bukanlah saya pandai sangat. Bukan juga rumah saya licin gila. Saya pernah jumpa pun seorang lelaki bercerita pada saya. Rumah dia sangat kemas dan selesa. Tapi, (tgk..umah kemas pun bertapi2 lagi...)isteri tak sempat pulak nk layan saya. Semua kerje isteri bereskan, last2 dia pun letih.

1. Berlatih kerja bersama-sama.
Baik suami ke isteri ke, cuba buat kerja bersama. Seorang kawan saya yang senior setahun dua siap buat jadual waktu antara dia dengan suami. Tapi suami dia disiplin, follow the rule. Pun tidak pernah suami dia di cop kene 'queen control'. Ni kalau seorang melepak, yang sorang lagi mula la buat kerja hempas sana, lempar sini tak puas hati kene buat keje sorang2.

2. Latih anak2 kerja bersama.
Anak2 kalau dari kecik lagi kita ternak lemak dia, maka jgn nyesal kalau bila besar baru nak suruh dia itu ini. Saya tgk anak saya yang 2 dgn 3 tahun tu, boleh dah disuruh2. Bukan suruh buat keje berat pun. Cuma masa ni ajar, kalau makan buah tu, kulitnya campak ke mana. Botol dah abis minum terus gi letak kat singki, nnt umi basuh. Tugasan ni perlulah berdikit2 ditambah seiring dengan usia dia. Nnt sedang elok kita dah tua, dia dah mampu berdikari dan kita lak take turn utk goyang2 kaki dengan abah dia..(Owh, cannot wait this moment..he he...)

3. Jangan Bertangguh.
DONT PUT OFF TILL TOMORROW WHAT U CAN DO TODAY. Ya...bener sekali kan ayat itu. Jauhkan dari sikap suka bertangguh. Saya berpesan ini juga kepada diri sendiri. Sebab saya dah rasa. Contoh bab lipat kain. Tgu cuti minggu baru lipat. Konon2 aritu la nk pulun lipat kain tapi kita salah. Kain tu tak sempat berlipat maka adelah pulak yg terpaksa dilipat minggu satu lagi. Huh..Takke boleh jadi semak kalau gini sokmo?

4. Idea lain...
Ha ha...nnt lah saya kongsi kemudian. Ini adelah idea mega aje... Sape nk ikut, ikutlah.. Sape yang saje2 nak baca, bacalah. Kalau ada manfaat, gunalah... Doakan saya...Bubye!!!

1 comment:

  1. Salam,
    Bagus cadangan ni. Alangkah bagusnyer kalau semua pihak dpt bekerjasama dan berdisiplin spt kwn puan siti sifir. Siap mempunyai jadual lagi. Tp tak semua yang kita hajati kita akan dapat. Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah, yang buruk itu dari kita sendiri. Wallahualam.

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!