Tuesday, October 28, 2008

Suami Kaki Pukul



Bismillah,

Setelah melihat satu aduan di SIM, saya pun dengan rajinnya mengumpulkan semua respon yang saya kira membina (bukan memunahkan lagi) rumahtangga seseorang yang mengadu selalu menjadi punching bag suaminya. Seperti yang selalu saya buat adalah meletakkan diri di tempat isteri kepada suami kepada kaki pukul. Mmm...nampaknya kat sini saya fail sikit kot sbb takleh la pulak nak imagine. Saya cuba bayangkan kalau kawan baik saya yang ditempat puan ni...

Mmm..kesian sungguh lah kalau selalu jadi sasaran suami. Tapi bagi membantu mereka ini, saya rasa satu cara yang paling penting adalah mencari apakah punca kepada terjadinya pemukulan tu. Boleh jadi kita isteri yang 'pandai menjawab' sampai suami hilang sabar. Mana tak nye, kalau dia marah, kita jawab. Dia tengking, kita naik lagi jugak suara.

Ha dah, dia pun cari kekuatan yang kita takleh nak balas dan caranya adelah memukul. Geram sangat aku dah ko jawab sangat kan ha amik ni aku bagi sebijik. Tapi saya rasa suami yang senang2 bantai bini dia ni memang level kesabaran dia memang pendek betul. Meter panas dia kejap2 merah, kejap2 merah...hadeih kalau kete sebab kurang air kan dia jadik panas, kalau org guano ek??

Saya ingin menyarankan kepada isteri2 yang dalam kelompok ni agar no satu nya JANGAN MELAWAN. Walaupun kita ni sejak azali memang suka melawan, cubalah selepas baca posting ni atau mungkin esok, atau mungkin lusa..utk tidak melawan. Cubalah sekali ini untuk lebih menjadi pendengar kerana serasa saya cara inilah yang paling aman untuk membenteras perkara yang lebih mudharat yang mungkin terjadi kepada kita golongan isteri.

Tapi andai telah ditakdirkan anda menjadi seorang dari banyak2 lelaki yang memang dalam golongan kaki bantai ni, ada baiknya pergi ke hospital dan minta laporan perubatan. Kemudian bawa laporan perubatan tu untuk buat report polis dan seterusnya adukan ke Pejabat Agama berhampiran bagi mendapatkan sesi kaunseling, pembelaan dan sebagainya.

Jangan jadi seperti seorang yang buta undang2 sehingga anda terus2an menjadi punching bag kepada seseorang. Kalau betul seorang lelaki yang anda terima dia untuk dinikahi itu seorang manusia, maka dia patut melayan anda seperti manusia juga. Jangan sampai anak2 anda kemudiannya menganggap anda juga seperti sampah yang tak layak dihormati gara2 kelakuan bapa yang tidak bertanggungjawab nanti.

Soalan di bawah juga mungkin dapat membantu kita menambah baik apa saja kekurangan yang mungkin menjadi punca sehingga kita kelihatan sebagai punching bag. Saya doakan semoga yang membaca ini lelaki atau perempuan, pasangan baru atau lama, mendapat sesuatu darinya. Kepada penulis soalan ini terima kasih kerana ini mungkin muhasabah terbaik buat diri kita...

1. cukup layanan seksual pada suami?
2. pakaian ... kain batik dengan t shirt pagoda ke?
3. mandi tak ketika suami balik kerja / ketika nak tidur?
4. perut suami terbiar kosong ke?
5. solat? pastinya kan.....
6. merungut / mengadu / membebel tak... terutamanya ketika suami balik kerja?
7. ada hidangan untuk suami waktu dia balik kerja?
8. tinggikan suara pada suami?
9. senyum ketika dia kelihatan penat / gusar?
10. belaian ida pada suami cukup?
11. layan anak lebih dari suami ke?

Akhir kata, moga apa sahaja yang melanda kita temukan jalan penyelesaiannya...
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!