Tuesday, February 26, 2019

Adakah Anda Periksa Group WhatsApp atau Telegram Suami Anda?


Bismillah,
Kebetulan hari ni hari yang lapang. Tabahlah kalian baca tulisan saya. Jika dipendam terasa seperti sakit sendiri. Maka saya mahu luahkannya.
Kelmarin lepas seorang ahli dalam grup wassap iis bgtau dalam grup, dia telah keluarkan diri dari sebuah grup kerana banyak sekali gambar yang melampau didalamnya.
Tidak cukup setakat gambar, malah perbincangan seterusnya juga mencapai tahap melampau. Selama ni, grup yg saya join ada 5 grup yang bercampur dengan lelaki.
Pertama geng sekolah rendah (tapi saya dah keluar masa sakit tempohari), grup geng semut, grup vvip (diorg tau diorg sape), grup geng optometri dan satu grup di telegram dengan sahabat di ukm dulu.
Tapi seingat saya tidak ada yang cuba menyebarkan gambar atau ayat2 yang berbaur lucah (menuju ke perbincangan seks). Maka alhamdulillah saya berada didalam kelompok yang sihat saya yakin.
Jadi sudahkah yakin yang grup pasangan kita begitu juga? Kalau kalian rasa xperlu cek terserah. Saya dan suami tidak ada rahsia dan adakala saya intai whatsapp dia sebagaimana dia akan mengintai whatsapp saya juga.
Memang tersirap juga darah kalau nampk mesej tak semenggah didalamnya. Mesej dengan gambar wanita tidak kira yang menutup aurat dan tidak tersebar sebegitu mudah.
Lebih kasihan, gambar muslimah comel bertudung labuh dengan kotak dialog, "Abang sayang, malam ni malam jumaat, malam ni sunat tapi malam lain wajib" tersebar merata alam.
Pertama cuba bayangkan gambar itu adalah isteri kita. Tidakkah nanti dia menjadi simbol seks kepada lelaki lain? Kedua cuba bayangkan pula natijahnya selepas hantar gambar menunjukkan payudara bergantungan kelihatan dengan lurah, adakah tidak tergoyang iman kalian terutamanya yang bernama lelaki?
Tidakkah melarat2 dosa dengan sebaran gambar seperti itu? Saya geram hendak menegur tapi kalau disukat ilmu saya yang hanya suam kuku berbanding mereka maka saya akur. Terpaksa menggunakan iman paling nipis dengan membenci dalam hati.
Tapi saya tidak mahu sudah disitu. Seandainya saya tidak boleh mencegah dalam kelompok itu, apa salahnya jika saya boleh sebarkan dalam kelompok lain?
Come on lah. Dunia sementara sahaja.. Jika kita bersabar dengan perkara yang haram didunia, kita akan dapat semua tu diakhirat. Terutama kepada yang lelaki, bidadari disyurga apabila melambaikan sebelah tangannya ke bumi akan cerahlah dunia sekalipun tanpa cahaya matahari dan bulan. Jadi adakah kalian mahu rugi?
Terserah, i've done my part. Now think again and again.
Catatan hati

1 comment:

  1. I have added and shared your site to my internet based life records to send individuals back to your webpage since I am certain they will discover it incredibly supportive as well. 192.168.l.254 is a private IP address to login to your Router Admin Control Panel. Visit 192.168.1.254, logging in, now you can setup your Router such as: Security Options, DNS and much more.

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!