Friday, February 05, 2010

Mengurus Masa

Bismillah,

Maklum saje, bila kerja sendiri ni kenalah uruskan masa supaya yang penting tidak diremehkan dan yang remeh tidak dipentingkan. Kadang2 kita merancang tetapi terpaksa pula tunduk dengan takdir yang telah ALLAH tentukan atas setiap hambaNya. Ada masanya, bila dapat memenuhi perancangan sendiri terlupa pula untuk mengucapkan syukur. Macam itulah manusia...

Korang ada diari? Walaupun saya kuat memblog, saya masih perlu kepada diari. Sekarang baru bulan Januari kan tapi hampir setiap muka surat itu ada tanda tangan pengesahan dari Arwa...ahahaha...sabo tak? Tahun lepas saya beli ala2 diari muslim tu tapi sbb tahun ni saya kuat bajet, maka saya beli yang tak sampai rm 10 aje.

Janjinya saya boleh tulis apa perancangan saya untuk esok, lusa, tulat, minggu depan, bulan depan...Tanpa diari yang boleh ditulis dan diconteng itu ada kebarangkalian saya missing in action. Tak tahu nak buat apa, tak tahu nak bayar apa, tak tahu nak beli apa. Buat masa ni saya jadi tertanya2 bilakah masa saya akan melahirkan anak ke 5 ini.

Owh, pastilah kehadirannya tidak mengganggu...saya juga teringin nak berehat2 dan dimanja2 tanpa melakukan apa2. Tapi dalam tidak mahu melakukan apa2 itu, saya masih merancang untuk menyusu penuh bayi ini. Saya cuba study nota mak saya (musti mak pelik pehal tak pulang2 lagi nota dia... :P) tapi yang bestnya takdan satu page saya tatap, mesti saya dah sampai ke London naik belon udara (sila baca tertidur...)

Selain diari, saya juga perlukan kalendar atau organiser yang setiap satu tarikhnya itu kotaknya besar2.. Saya akan letakkan di tempat yang saya senang melihatnya. Sedar diri yang cepat lupa, saya perlu akan benda2 yang begini. Saya teringin juga nak pasang alarm dalam tepon tapi senang katanya, saya tak berapa reti nak guna. Kadang2 tepon saya mati gitu aje tanpa saya sedar baterinya dah kong.

Perkara lain yang boleh dilakukan adalah seperti berikut, mungkin ia boleh diaplikasikan dalam kehidupan kalian!!
  • Buat to-do list - utk orang yang ada date, appoinment, itu, ini, maka sesuai sangatlah jot down your to-do list itu.
  • Selesaikan perkara yang susah pada keadaan paling sesuai - pernah saya katakan sebelum ini, saat saya paling selesa tido buat kerja adalah semasa anak2 ke sekolah. Anda bagaimana?? Cuba fikir masa paling senang nak buat kerja dan tumpukan kerja yang memerlukan tumpuan lebih pada masa itu.
  • Jadual - selain to-do list, kita juga perlukan jadual. uba untuk berdisiplin dengan jadual itu. Jangan pula lupa jadualkan date dengan suami, jadual untuk berehat...
  • Utamakan yang utama - yang ini memerlukan kita duduk dan berfikir dengan mata akal dan pertimbangan paling waras. Jangan sampai terutamakan benda yang remeh.
  • Jangan bertangguh masa - buat sebanyak kerja yang sempat dibuat.
  • Tolak untuk melakukan sesuatu yang tidak dapat anda jalankan - kalau orang jemput bg ceramah padahal kita adalah orang yang tidak berada di dalam bidang itu, maka jangan paksa diri..boleh nak mencuba tapi sila pastikan kita benar2 bersedia.
  • Jangan menjadi terlalu perfectionist - tidak mengapa jika kita mahu buat yang terbaik tapi adakala kita harus akui bahawa hasil yang kita mahu adalah setakat itu sahaja. Tambah pula kita ada kerja lain utk dilaksanakan. Maka ada baiknya buat perkara lain juga. Jangan sehingga yang dikejar tak dapat, yang dikendong plak yang keciciran.

Dalam banyak2 hal diatas, musuh utama saya adalah penyakit bertangguh. Tunggu lepas beranaklah...tunggu lepas pantang lah...semua nak tunggu.... wuwuuuwuuuuu. Jadi saya kuatkan dengan mematuhi jadual yang kadangkala tersasar juga. Time study dulu, kalau terlanggar jadual saya paksa diri juga qadha...tapi skang dah tak terikat dengan benda yang begitu, tambah pula suamiku baek hati..maka, makin melampaulah penyakit ku!! huhuhu....


5 comments:

  1. Salam ct. Suka baca ur entry rgding pengurusan masa ni. Sedikit sebyk mengingatkan diri ni everytime terbabas.
    Keep writing!

    ReplyDelete
  2. salam sitisifir, saya pon mcm awak..kena ada diari, kalendar, planner segala...walaupun anak baru 3 (awak dah nak masuk 5 *salute*). jadi ibu ni mmg macam2 benda nak kna ada dalam kepala...kalo takde semua benda2 tu, hari apa, tarikh apa pun semua tak tau...teruk kan? *macam dah tua sangat...* hehe

    ReplyDelete
  3. bagusnya ada diari...

    saya rasanya last ada diari masa zaman uni dulu..tu pun pasal nak tulih perasaan hati yg tengah dilanda cinta......hahahahaha

    la ni...diari takde...bagi email je terus kat encik suami kalo rasa nak jiwang2x tuh...


    bab urus masa...saya cuma ada 2 whiteboard sederhana besar...dan kalendar besar ada kotak2x tuh....

    to-do-list dilistkan atas whiteboard...kdg2x tuh smpai tak cukup ruang...punyelaa byk mende nak buat...dr sebesar2x perkara...tarikh bil..lesen...sampailah arahan kpd encik suami tukar tombol pintu yg dh tercabut...potong kuku....semua tulis hihihi..

    kdg2x bila list diupdate, encik suami balik kerja tersengih-sengih baca arahan utk dia....tp so far sgt berkesan lah cara tuh

    ReplyDelete
  4. salam...
    sejak sy jadik pengawas skolah dulu kan, 1 buku khas kene ade ngn sy smp la skang.. buku tu la nk tulis brg dapur yg xde.. dan mcm2 lagi.. mmg bagus dan sy rase smue org ptt ade.. ;)

    kak ct, ade petua x tok baby nk ilangkan hidung tersumbat.. bukan selsema tp taik idung kering tersumbat hehe sian humayrah nk tido pun xdpt kejap2 ngamok sbb dia susah nk tarik nafas.. tq

    ReplyDelete
  5. bagus pija ada diari,
    kakyong dah lama tak beli diari, tp wajib ada buku nota.. apa2 nak tulis, planning ke, kerja nak buat haro ni ker... tu yg en ayah pelik, dah kerja tp buku nota silig berganti.. dah biasa buat rekod @ menulis sesuatu, so dah jd habit.. masa takde pitih nak beli buku nota.. kidnap buku latihan sekolah adik... hahahaaa...

    kalender kotak2 tu, kakyong buat guna excel.. tampal kat dinding.. dulu masa byk koje memang lah buat.. la ni dah malas.. dulu siap tulis lagi apa anak2 mkn setiap hari.. konon2 nak tracking supaya depa tak makan yg sama dlm 1 minggu.. tp la ni.. hampeh...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!