Thursday, August 19, 2010

Bagaimana Membantu Anak Di Dalam Pelajaran Mereka

Bismillah,



Tahun depan Asmaa’ akan masuk sekolah rendah. Excited weih nak masukkan dia ke dalam sekolah. Tapi satu jek yang masih jadik kebimbangan saya. Risaunya takleh sampai depan pintu pagar sebelum kul 730 am. Woh..nampak gaya kene bangun kul 4 lah kot dan tidur make sure kul 9!!

  • Kenalpasti bagaimana bentuk pembelajaran yang mereka mahukan – sekarang ni sudah banyak terdapat bentuk pengajaran yang boleh membantu anak-anak. Sama ada melalui guru yang datang mengajar di rumah, kelas tambahan di pusat tuisyen, sistem pembelajaran online mcm Score-A atau dibelikan buku tambahan dan belajar secara sdn bhd di rumah aje.
  • Sediakan tempat untuk anak-anak belajar – Yang ni boleh tanya anak-anak di mana mereka suka study. Pada pandangan kita, selalunya anak2 perlukan meja tapi menurut pengalaman saya (si budak asrama) tempat paling daring untuk study adalah di atas katil sendiri :P Manakan tak wei..boleh baring sampai lena, boleh meniarap supaya senang kentut dan tilam yang best untuk duduk dan letak buku merata-rata. Yang penting adalah tempat belajar adalah selesa dan jauh dari gangguan mcm TV atau adik2 yang selalu buat2 nak study sama.
  • Jadualkan masa belajar dan masa ulangkaji – ini adalah 2 benda yang berbeza. Belajar adalah untuk mencari ilmu baru dan ulangkaji adalah mengulang baca benda yang dah dipelajari. Kedua2 nya perlu dijadualkan dan kesalahan paling besar adalah tidak menjadualkan kedua2nya.
  • Arahkan anak2 supaya bersedia untuk ujian dan tugasan – tanpa kawalan ini mereka akan belajar pambil lewa sahaja.
  • Pastikan anak2 ada deadline dan berpegang kepada tarikh itu – supaya mereka ada target dan disiplin diri.
  • Kenalpasti perangsang terbaik untuk mereka dan hadiahkan mereka jika mereka on track – Let say anak2 nak ikut best friend balik kampung, cakap kat dia, “Boleh (if willing nak bagi la) tapi awak kena buat 2 chapter set soalan dalam buku sekian2 dan score at least 80 marks.”
  • Pastikan anak2 ada nombor guru mereka untuk dihubungi jika ada masalah. – saya rasa guru2 takde masalah untuk melayani murid mereka. Mereka guru, jadi mereka Fam. Naluri ingin tahu yang ada pada anak2.
  • Galakkan anak2 buat study group – selain dapat mengenali rakan anak2, belajar secara berkumpulan akan mempercepatkan lagi proses pemahaman pada anak2.
  • Galakkan anak2 buat apa yang dia belajar – sebagai contoh belajar Pendidikan Islam, ia tidak hanya skema di atas kertas tetapi jika diamalkan akan mendapat ganjaran ALLAH Taala insya ALLAH. Jika belajar Bahasa Inggeris atau Arab, boleh pula galakkan bertutur bahasa itu dengan kerap pula.  
  • Lakukan penilaian atas perkembangan diri mereka – kalau ada apa yang tak kena ada baiknya buat post mortem di mana salahnya teknik2 yang kita jalankan untuk anak2 ni. Semoga dengan itu, kita memberi mereka lebih peluang untuk memahami apa yang perlu dipelajari insya ALLAH. 

6 comments:

  1. seronok nyer dah nak masuk sekolah dah anak.mesti dia pun excited nak masuk sekolah :) boleh jadikan panduan ni bila anak dah sekolah.tq :)

    ReplyDelete
  2. Salam pijah,
    tips yang sungguh berguna bukan saja untuk ibu2 yang anak baru nak masuk sekolah, tapi yang dah sekolah pun.

    akak pun tengah2 berkira2 kat mana tempat paling selesa untuk anak2 mengulangkaji kat umah tu.. takde spot yang stragetik, sebab umah kurang besar a.k.a. kecik.. :)

    ReplyDelete
  3. Pija, ada try Score A ker? Ker nak try next year?

    ReplyDelete
  4. pija,
    gud tips..
    fikri tahun depan ayahnya nak antor ke tadika ABIM.. hrp2 berubah lah anak jantan ku sorang ni bila dah ke sekolah... ;)

    & kakyong boleh guna tips pija ni utk anak2... actually skrg pun dah boleh.. tp dia lagi suka conteng2, main2 ikut jadual dia jer...

    ReplyDelete
  5. Anak sulung Knur walaupun thn depan belum masuk sekolah rendah, knur tak risau sgt dgn dia. Yg adik dia ni yg selalu tak nak pergi nursery sbb opah dia skrg ada kat rumah.

    ReplyDelete
  6. elissmie..mmg sangat2 eksaited..ai nk beli dah uniform tp husband kata nanti dulu...kihkih...anyway, lepas raya ni dah plan at least tudung dia dah buat dulu..

    k.Aanas, rumah ni pun kecik jugak kak..tp kalau dapat meja kecik sorang satu mesti budak2 ni hepi

    k.Hanz, insya ALLAH next year nak cuba

    k.yong, fikri sebaya usamah la kiranya...insya ALLAH OK tu...kihkihkih...cannot imejin

    k.Nur, haa...sama macam Arwa, yg lain2 semua ada pengalaman duduk nurseri taska tapi dia dan Ahmadi dok bawah ketiak umi aje

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!