Tuesday, March 29, 2011

Berkenaan Apa Selalu Pasangan Dibohongi?

Bismillah,

*Entry ini adalah entry yang disegarkan semula

Sejumlah peneliti menemukan bahwa orang dewasa rata-rata berbohong sebanyak tiga kali setiap harinya. Kebanyakan, kebohongan ini dilakukan orang dewasa kepada pasangannya, teman kerja, dan teman dalam lingkungan pergaulannya. Jadi, jangan hairan jika Anda mendapati pasangan berbohong kepada Anda, setiap hari.

Kebohongan terbanyak terjadi dalam urusan rumah tangga. Jika Anda menanyakan apakah pasangan sudah mencuci baju kesayangan Anda, lalu ia menjawabnya sudah, belum tentu kenyataannya sama. Boleh jadi baju kesayangan Anda disimpan rapat-rapat, bahkan disembunyikan dari Anda, karena menurut pasangan baju tersebut sudah tak layak pakai atau tak sesuai baginya untuk melihat Anda mengenakan baju yang terlihat lusuh.

Berdasarkan hasil kajian yang diadakan Twentieth Century Fox Home Entertainment, sepertiga responden mengaku sering berbohong tentang tugas atau pekerjaan mereka. Kamuflase ini dilakukan agar bekerja terasa lebih ringan, walau kenyataanya masih banyak pekerjaan yang harus diselesaikan. Kebohongan lain juga dilakukan dalam mengisi formulir wawancara kerja, terutama pada bagian pengalaman kerja. Seperempat responden mengakui kebohongan ini.

Lekaki dan wanita gemar berbohongDalam hubungan berpasangan, baik lelaki mahupun wanita gemar berbohong. Jika lelaki sering melebih-lebihkan jumlah wanita yang dikencani, lain lagi dengan wanita. Para wanita kerapkali mengaku tidak puas dengan hubungan sebelumnya. Baik lelaki mahupun wanita ini tak mengatakan kenyataan yang sebenarnya.

"Meski senang berbohong, dua pertiga dari orang yang disurvei mengaku tidak pandai berbohong. Tetapi bagaimanapun mereka lebih memilih berbohong karena seringkali dengan berbohong hidup terasa lebih mudah," kata juru bicara penyelenggara survei.

Bagaimana dengan Anda, bolehkah mengenali gelagat pasangan saat berbohong? Atau memang Anda memiliki pasangan yang selalu bicara jujur apa adanya?
Editor: Dini
Sumber : http://female.kompas.com/read/2011/01/04/19372066/setiap.pasangan.berbohong.tiga.kali.setiap.hari

Hehe..sucinya korang kalau tak pernah bohong..huhuhu.. saya ada satu benda yg sll saya tipu suami saya iaitu b'kenaan masa.

Suami saya kerjanya letih. So kalau dia tertidur terpaksa lah dibangunkan especially dah masuk waktu. Jadi saya akan kejutkan dia dan bgtau masa dah terlalu lewat dah ni utk dia solat walaupun sebenarnya tak.

Sampai ada sekali tu, sbb sll jawab masa dengan jawapan yang kurang munasabah, sampai ada masa tipuan saya tu dah tak menjadi sbb suami dah cam dah mcm mana gaya saya kalau tipu atau sebaliknya.

Apa lagi ek yg saya sll tipu dia? Yang lain2 takleh cerita lah kat sini kehkeh...kang ramai kaum isteri mengelat bila bercakap dengan suami :P

*Abg, helah dengan bohong tak sama kan kankankankankan??


Tekan butang kongsi di bawah untuk share dengan yang lain ye :)

3 comments:

  1. hik3..taktik halus ni mmg berkesan..esp klu nk kejut semayang tu ;)

    ReplyDelete
  2. selalu jgk buat camtu. hehehe

    ReplyDelete
  3. hehehehehhe kadang2 ada gak wat camtu

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!