Friday, March 18, 2011

Jangan Membisu Dalam Perjalanan Panjang

Bismillah,

Semalam saya dalam perjalanan pulang dari Kelantan ke Perak. Bagaikan suatu keajaiban kerana saya tidak mengantuk sepanjang perjalanan. Barangkali kerana sudah agak lama saya tidak berborak dengan biras saya. Topik yang kami bincangkan adalah berkisar tentang perniagaan dan macam-macam lagi. Ternyata, perbualan yang berlangsung itu memberi saya banyak pengetahuan.

Sehingga akhirnya bila hendak tiba ke destinasi, saya rasakan bagai kehilangan suara akibat dari banyaknya bercakap. Ternyata biras saya memang mempunyai pelbagai idea yang bernas berkenaan perniagaan ini. Sebenarnya, melalui perjalanan panjang, kita akan dapat bersama dalam erti kata sebenar. Andai sahaja saya tidak mengantuk ketika dalam perjalanan ketika bersama suami saya.

Pasti banyak perkara yang dapat dibincangkan dan barangkali banyak lagi rahsia tersembunyi antara kami yang dapat dikupas dan diserlahkan. Asal kita pandai jadikan sesi dialog itu sebagai sesuatu yang berfaedah maka insya ALLAH dapatlah hasilnya. Tapi kalau dialog kita tu berbau umpatan maka nanti pulalah habuan kelak *mode insaf*.

Bak kata Encik Imran Koyube semasa SUPERB baru-baru ini. Sekalipun dalam perjalanan dengan orang yang tidak dikenali, dia akan sedaya upaya untuk bercakap bagi memperoleh ilmu serta teladan dari perbualan dengan orang itu. Umpamanya sembang-sembang dengan pemandu teksi barangkali menyebabkan kita mengetahui bagaimana bentuk kerjanya dan kemudian caranya untuk hidup dalam kepayahan.

Biras saya juga berkata, mendengar orang lain bercerita tentang pengalaman mereka akan memberi lebih manfaat kepada kita. Misalnya kita bertanya kepada mereka tentang perniagaan yang telah mereka jalankan berpuluh tahun, maka ayat yang keluar untuk menceritakan itu semua amat berharga untuk kita dengar dan jadikan sebagai satu batu asas untuk berusaha atau sebagai satu suluhan kepada lopak-lopak yang menanti dalam perjalanan.

Semoga setiap bicara kita adalah ingatan kita kepada ALLAH SWT. Di bawah ini sengaja saya letakkan bersama satu dialog yang dipenuhi dengan buruk sangka :). Lucu tetapi ada maknanya...

Young Man: Sir, may I know the time, please?

Old Man: Certainly not.

Young Man: Sir, but why? What are you going to loose,if you tell me the time?

Old Man: Yes, I may loose something if I tell you the time.

Young Man: But Sir, can you tell me how?

Old Man : See, if I tell you the time you will

definitely thank me and may be tomorrow again you will ask me the time.

Young Man: Quite possible.

Old Man: May be we meet two three times more and you will ask my name and address.

Young Man: Quite possible.

Old Man: One day you may come to my house saying you were just passing by and came into wish me.

Then as a courtsey, I will offer you a cup of tea.

After my courteous approach you will try to come again.This time you will appreciate tea and ask who has made it.?

Young Man: Possible

Old Man: made itThen I will tell you that my daughter has and I will then have to introduce my young and pretty daughter to you &; you will admire my daughter.

Young Man: Smiles. ;)

Old Man: Now onwards you will try to meet my daughter again and again. You will offer her to go out for a movie together and a date with you.

Young Man: Smiles

Old Man: My daughter may start liking you and start waiting for you. After meeting regularly you will fall in love with her and propose her for marriage.

Young Man: Smiles

Old Man: One day both of you will come to me and tell me about your love and ask for my permission.

Young Man: Oh Yes! And smiles

Old Man: (Angrily) Young man, I will never marry my daughter to a person like you who does not even own a watch.


 

1 comment:

  1. saya pun suka bertanya pengalaman org yg saya jumpai dlm perjalanan. seronok.

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!