Thursday, December 22, 2011

Musim Panas : Bayi Perlukan Lebih Air?

Bismillah,

Sekarang bukan musim panas ni. Tapi sebab di hujung tahun baru saya belajar tentang ini maka saya nak kongsikannya jugalah ek.

Adakah bayi perlukan lebih air di musim panas?

Secara asasnya, pada musim panas, kita orang dewasa sering dinasihatkan untuk banyak minum air. Begitu juga dengan kanak-kanak bagi mengelakkan mereka demam. Walaubagaimanapun, pendapat ini tidak relevan kepada bayi yang berusia 6 bulan ke bawah yang menyusu susu ibunya sendiri.

Susu ibu telah dijadikan oleh ALLAH mempunyai CUKUP air untuk bayi kita sekalipun berada pada cuaca panas. Pemberian air tambahan kepada bayi melalui botol yang kononnya untuk menghilangkan dahaga akan menyebabkan kurangnya keinginan untuk menyusu dan ini akan merosakkan mother's milk supply dan keperluan bayi.

Pemberian air melalui botol itu juga akan menyebabkan bayi keliru puting. Bayi yang dahaga (tetapi tidak lapar) akan terpenuhi keperluannya dengan susu ibu (foremilk). Jangan dihirau atau difikirkan sangat susu yang keluar itu foremilk yang banyak atau hindmilk. Memberikan susu bayi dengan kadar yang lebih banyak pada cuaca panas adalah sangat memadai sebab breastfeeding baby are great self-thirst-quenchers.

Tidak sama pula dengan bayi yang menyusu dengan susu formula. Dalam susu formula terdapat garam dan mineral yang lebih tinggi dari susu ibu, jadi mereka perlukan air untuk membantu buah pinggang mereka mengeluarkan garam tambahan. Di samping itu, metabolisme yang kurang berkesan maka mereka akan kehilangan lebih banyak air.

Subhanallah hebat sekali anugerah susu ibu yang telah ALLAH berikan. Semoga semua ibu diberi kekuatan untuk menyusukan!

2 comments:

  1. subhanallah
    ciptaan Allah itu memang superb!
    cukup lengkap,
    menampung keperluan bayi kan :)

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!