Wednesday, June 06, 2018

Penggunaan Essential Oil Untuk Batuk, Selsema dan Isu Pernafasan

Bismillah,



Disebabkan nak belajar, maka kita rajin bersembang dengan orang yang dah tau hehe..

Ni saya nak cerita saya bersembang dengan Farah, junior saya di Taayah dulu. Budak pandai dia ni hehe...

Saya tanya dia, macam mana dia boleh terjebak guna eo ni, so dia kata, sebab dia suka bau-bauan tertentu. Perasan tak setengah orang suka wangi-wangian sebab tu ada yang letak pewangi dalam kereta, bilik, bilik air dan lain-lain tu..

Cumanya pernah ke kita ambil tahu, pewangi tu ok ke tak ok untuk kesihatan kita? Huhuhu... Nanti saya share keburukan pewangi yang sintetik ni ya sebab nak kena korek semula info tu...

Kemudian Farah kata, dia beli eo sebab bila anaknya demam, semput dan batuk, kengkawan pakat suggest untuk diffuse eo tertentu seperti Purification, Thieves dan RC.

Kebetulan, time eo ni sampai kat saya pulak, Arqom baru batuk siap ada wheezing sound lagi huhu.. waktu tu hingus belum meleleh. Saya tanya Aida, dia kata guna RC yang memang untuk batuk dan selsema. Boleh guna Purification juga untuk membasmi kuman dan thieves untuk antibacterial dan antiviral, Frankincense pula untuk up immune system... Ha! Sila la kumpul nota ni haha...

Kesan pada Arqom alhamdulillah selepas dua hari diffuse RC combine dengan salah satu yang tiga di atas tu dah takde bunyi dan hilang batuknya. Kemudian keluar meleleh selsema jadinya dan saya proceed je diffuse RC tu lagi plus satu yang lain dan alhamdulillah dah kurang banyak dah tu...

Selalunya, kitorang bagi madu je time batuk selsema. Kalau nak bagi madu kerap tu nangis jugaklah kalau madu cepat habis sebab Arqom suka buat air. Kalau nak minum sesudu tahan la sikit kan 😝😂.

Ok, balik cerita Farah, dia suka lemon dan stress away bila nak diffuse. Lemon dan Stress Away ni kiranya nama essential oil. Farah suka diffuse dua eo ni secara berasingan dan ada masa dia combine dua tu.

Lepas tu saya tanya sekali diffuse berapa titik Farah letak, dia kata 7-8 titis tapi kalau tak suka bau kuat, letak dalam 5-6 titis cukup. Itu baru terfikir patut aku tak bau mana baunya tu... saya letak dalam 4 titik je tiap kali 😂😂😂. Kalau bau pun sebab saya duduk dekat dengan diffuser tu.

Kedek sangat... sebab hidung saya ni kurang sensitif tapi saya suka je bau-bau ni hehe. Dan... saya ok je letak diffuser kat atas kepala, ada member saya tu kata dia sakit tekak kalau letak dekat sangat. So, ikut kesesuaian masing-masing nak guna macam mana.

Farah ada dua diffuser, satu di rumah satu di pejabat. Farah beli untuk pejabat sekali sebab pejabatnya tak ada tingkap, jadi dia pasang untuk hilangkan bau. Maklum saja udara berkebuk kalau tak ada laluan udara ni kan.

Selain buat diffuse, Farah juga guna Digize sebagai sapuan kalau kembung perut. Untuk pengetahuan Digize ini mengandungi bahan-bahan yang orang Melayu kita biasa gunakan untuk meredakan perut yang meragam seperti serai, halia, bunga lawang dan jintan. Kalau ada masalah sembelit pun in syaa Allah Digize membantu, guna direct sapuan atau diffuse saja.

Tips : Untuk hilangkan bau-bauan bolehlah diffuse Purification dan Lemon serentak.

Haih, macam banyak pulak info sumbat dalam ni 😅😅😅.. tabahlah membaca ya 😝

Gambar : eo yang sesuai digunakan bila ada masalah batuk dan selsema.

Ok, ada apa yang korang nak tanya pasal eo, boleh letak di komen atau pm saya saja ya..

WhatsApp saya dengan klik link ini :

http://www.wasap.my/60199515058

#notaeopija


Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!