Friday, December 11, 2009

Kenali Sejauh Mana Prestasi Kita


Bismillah,

Dulu2 masa reunion dengan kawan2, saya pernah merasa ketinggalan. Tambah pulak dengan teman baik saya sendiri Syuhairah :P . Tapi susah nak compare juga antara kami sebab saya memilih untuk kerja swasta tapi dia minat gomen. Walaupun begitu, saya pernah beberapa kali juga terasa nak apply gomen sbb saya tengok dia asyik naik pangkat atau gaji.

Walaupun dia dah pegi jauh dalam pekerjaannya, saya pula dari pernah merasa gaji sedap di KL terpaksa pula berpuas hati dengan gaji yang biasa2 di KB. Saya pun tak pasti kenapa tapi kata orang ramai, sara hidup di Pantai Timur lebih rendah. Betul itu memang betul tapi hakikatnya adalah saya tidak pandai demand. Saya lebih suka keadaan yang menentukan.

Sedangkan junior saya yang masuk ke syarikat yang sama boleh meraih gaji yang lebih tinggi (tahun berlainan). Walaupun begitu, saya masih cuba untuk melakukan yang terbaik untuk syarikat dan diri saya. Tidak mudah untuk hidup di tempat asing. Semuanya baru dikenali dan tiada keluarga saya di sini. Suami ade tapi time tu baru kenal kan?? So, kiranya saya berdikari betullah di sana.

Sayangnya, walaupun kepuasan bekerja itu wujud, tapi saya rasa jika majikan atau pengurusan selalu memandang kepada prestasi pekerja, itu adalah lebih baik. Daripada menunggu setahun sekali untuk memberi kenaikan gaji. Ia adalah sesuatu yang tidak meningkatkan motivasi pekerja. Semasa di KL boleh kata 4-5 bulan sekali, sama ada gaji basic saya atau komisen ditambah.

Jadi, dimana salahnya..adakah tempat atau diri kita tidak berusaha untuk berubah? Pakar Psikologi Kathy Peel dalam bukunya yang bertajuk 'The Family Manager' mengatakan kita perlukan hanya 5 minit sehari untuk memperkembangkan restasi kita. Sebabnya walaupun anda di kalangan best2 student masa belajar dulu, belum tentu dalam pekerjaan kita se 'best' itu kerana di alam pekerjaan ia banyak menuntut hal lain untuk difikir sama termasuklah tentang keluarga.

Di sini disarankan beberapa langkah untuk meningkatkan prestasi diri :
  • Banyakkan membaca - tanpa membaca, kita hampir terkongkong dalam kotak pekerjaan dan rumah sahaja
  • Susun strategi - perhatikan apa yang boleh mendatangkan hasil dan apa yang boleh menyebabkan kita rugi.
  • Tulis ilmu2 yang ingin kita kuasai dan rencanakan tentangnya.
  • Buatlah idea untuk menaikkan semangat anda. Kalau ianya bercuti maka pergilah Cuti-Cuti Malaysia
  • Cari seseorang yang boleh kongsi masalah. Pastilah orang itu lebih pintar, bijaksana dan berpengalaman. Tapi, tempat yang paling baik diadukan masalah adalah....ALLAH SWT :)
Sangat menarik jika dapat membaca tulisan2 Kathy Peel ini. Saya akan cuba sikit2 nanti...ianya benar2 membantu kita manage kerja dan rumahtangga serentak!!

*Okeh sekarang saya keliru, am I a wonderwoman or Wonderpet datang membantu?? :P

3 comments:

  1. saya nak wonderpet datang membantu... huhu

    ReplyDelete
  2. nak wonderpet datang membantu kene ada no tepon diorang..baru diorang lh nyanyi..."telepon, tepon berbunyik!!!" :P

    ReplyDelete
  3. eemmmm like me wonder pet pun tak.. wonder women jauh skali.. ahakkss...
    eemmm betul kan.. better tgk prestasi dari tak tahu apa2...
    tapi ada bos yg agak pilih kasih.. tak kira la lama mana bekerja.. tapi klu ada yg bodek.. cepat la naik.. even takde prestasi langsung dlm bab2 melakukan keja kan

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!