Sunday, February 20, 2011

Sukar Untuk Tidur Lena

Bismillah,

Tidur ni sedap...kadang2 boleh sampai London sebab tu saya suka tidur. Tapi sekarang ni anak dah ramai. Tidur kene awal dan bangun pun kene awal juga. Tidur awal tu tujuannya sebab kene bangun awal plus dah letih seharian mengerjakan anak2. Bangun awal pulak kalau tak diamalkan alamatnya anak saya pergi sekolah lebih lewat dari Guru Besar mereka la jawabnya.

Ada setengah orang dia senang je lena tapi senang pulak jaganya. Jadi untuk orang yang begini mereka juga mengalami gangguan tidur. Bayangkan kalau budak tak cukup tidur...masya ALLAH dia punya cranky la, rasa dengan kita2 sekali tension tak pasal2. Macam tu lah jugak tubuh kita. Ia perlukan hak dia untuk mendapat tidur yang cukup.

Antara punca susah lena ni adalah :

  • Bayi/Anak - kalau baby ni biasalah, dia memang selalu wrong timing dengan mak dia. Mak dia baru je nak tepuk bantal nak lena, dia pulak boleh baru bukak mata sambil sengih tayang gusi. Kalau anak2 lagilah biasa. Walaupun dah ke toilet sendiri tapi sebab taat sepenuh jiwa dan raga tu nak ke toilet pun mintak izin dan selagi tak kata "Haaa" maka selagi tu lah dok mintak izin nak ke toilet :p
  • Sakit - saya teringat zaman saya amik susu soya dengan banyak iaitu lebih kurang 1 liter sehari konon2 nak tambah susu badan, akibatnya sendi saya sakit dan bahagian yang paling sakit adalah sendi ibujari tangan. Masa tu kalau terpeleot sikit jari memang sakitlah sangat sampai susah nak lena. 
  • Stress - mcm biasalah kalau jiwa tak tenang mula lah tak boleh lena. 
  • Bimbang - takut kete baru dikorek oranglah, takut anak main jatuh ke....
  • Suhu - terlalu panas atau terlalu sejuk. Ada setengah orang tak kisah kalau sejuk tapi kami laki bini kalau dah sejuk sangat memang akan tutup kipas dan cari selimut. 
  • Kejang kaki - especially kalau time banyak berjalan waktu siang atau time mengandung
  • Berdengkur - baik diri sendiri atau pasangan. 
  • Pasangan ajak borak atau dia tak lena, kita ikut sekali sbb dia banyak bergerak
  • Bising
  • Tidur tak teratur

Kebanyakan dari situasi di atas akan dapat diatasi dengan sendirinya. Contohnya anak kita yang kacau kita tidur tu. Akan tiba masa di mana mereka akan faham, "Ooo...umi saya kena cukup tidur kalau tak nnt dia bertukar menjadi Tarzan."

Walaupun semua perkara di atas akan dapat diatasi tetapi kita perlu terlebih dulu menyediakan tempat yang selesa untuk tidur iaitu tempat tidur yang selesa, gelap dan dingin. Saya teringat seorang bapa saudara saya yang bekerja malam selama dia menjadi chef di sebuah hotel di KL. Ketika bujangnya, dia menggelapkan biliknya dengan block tingkap supaya dia rasa macam dia tidur malam. Hohoho...bujang2 tak kisahla...

Lagi satu jgn makan dua jam sebelum tidur sbb bimbang nnt perut tak selesa semasa nak melenakan diri. Tidur yang lena ni adalah nikmat yang tak dapat ditukar ganti atau di qadha. Kalau kita cuba nak qadha pun, apa yang kita lakukan hanyalah mengubah dan mengucar-kacirkan jam biologi kita. Oleh itu, cubalah untuk mencari solusi kepada masalah tidur kita tu.

Dannnn.....benda yang paling kene ingat. Jangan sekali2 ambil pil tidur kerana ia hanya akan dapat membantu dalam jangka masa pendek sahaja. Kalau betul2 kita atau pasangan kita mengalami gangguan tidur, dapatkanlah nasihat doktor OK??

Tips Tidur Lena Semasa Mengandung
Tidur Berasingan Atau Bersama Anak

Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!